loading...

میلیتاری (Military) |مقالات نظامی

در سلسله مقالات تک تیراندازی در طول تاریخ ما به شرح مبسوطی از تاریخچه و اصول اولیه  تک تیراندازی پرداختیم ولیکن برای یادگیری فنون تک تیراندازی نیازمند مطالبی تخصصی تر هستیم. در این رابطه ما با

آخرین ارسال های انجمن
عادل خوجه بازدید : 33293 شنبه 16 شهریور 1392 نظرات (1)

در سلسله مقالات تک تیراندازی در طول تاریخ ما به شرح مبسوطی از تاریخچه و اصول اولیه  تک تیراندازی پرداختیم ولیکن برای یادگیری فنون تک تیراندازی نیازمند مطالبی تخصصی تر هستیم. در این رابطه ما با استفاده از جزوات تفنگداران دریایی ارتش ایالات متحده امریکا اقدام به گردآوری و ترجمه مطالبی نموده ایم که به صورت مقاله از امروز به خدمت شما ارایه می گردد.
این مطالب تماما براساس جزوات آموزشی تفنگداران دریایی امریکا در زمینه اسنایپر و نیز مطالب آموزشی نیروهای بریتانیا ساخته و پرداخته شده است. با توجه به تخصصی بودن بسیاری از مطالب ، و نیز براساس صلاحدید ، اقدام به ترجمه یا عدم ترجمه برخی قسمت ها نموده ایم ضمن اینکه در حد دانش و سواد انگلیسی و اختصارات نظامی این مطالب خدمت شما عرضه می گردد.

در حقیقت از بیان زوائد و یا نکات اضافی و ... خودداری به عمل آمده است و صرفا اصل مطلب که حیاتی است ترجمه گردیده است.

با ما باشید با قسمت جدید از سلسله مقالات تک تیراندازی

http://up.military.volleyball-forum.ir/up/military12/sniper/1/2.jpg

ماموریت اصلی تیم های تک تیراندازی در میدان های نبرد معمولا پشتیبانی از عملیات اصلی پیشروی نیروهای خودی می باشد که همراه است با اجرای آتش دقیق و در صورت نیاز هدایت آتش توپخانه و دیده بانی از یک محل پنهان که قابل کشف برای دشمن نباشد و همچنین ماموریت و اولویت بعدی اسنایپرها جمع آوری اطلاعات به صورت مخفیانه از اهداف نیز می باشد.

شاید بتوان گفت که دنیای نبردهای آینده مکانی است برای حکمرانی کسانیکه بیشترین اطلاعات را از میدان رزم جمع آوری می نمایند و در این میان نقش یک نیروی مجرب در استتار و نفوذ مخفیانه و در صورت لزوم ترور و... به وضوح قابل مشاهده است و قطعا با توجه به مهارت هایی که یک اسنایپر در طول زمان و نیز در مدارس تک تیراندازی کسب می کند تک تیراندازان ایده آل ترین اشخاص برای انجام این وظیفه براساس مهارت ها و آموخته های خود می باشند.

در این سلسله مقالات به صورت ریز و جزیی وارد دوره آموزش یک تک تیرانداز امریکایی واحد تفنگداران دریایی می شویم. این دوره که 9 هفته به طول می انجامد شامل مراحل زیر می باشد :

40 ساعت در مدرسه تیراندازی پشتیبانی نیروی دریایی

4 ساعت آموزش نحوه تنظیم کردن دوربین روی صفر

20 ساعت شلیک از راه دور بدون شناسایی اولیه

66.5 ساعت شلیک به هدف ساکن

30 ساعت شلیک به اهداف متحرک

8 ساعت تیراندازی شبانه زیر نور مصنوعی

15 ساعت شلیک آزمایشی به اهداف متحرک ، ساکن، ایستاده از راه دور و داخل پنجره

12 ساعت شلیک رزمی با سلاح کمری

12 ساعت شلیک در هلیکوپتر ( در 4 مرحله ، دو شب و دو روز)

11.5 ساعت کلاس طراحی و برنامه ریزی عملیات

28 ساعت کلاس ارتباطات

42 ساعت نقشه خوانی و تجزیه و تحلیل عکس هوایی ( شامل شش مرحله)

1.5 ساعت تست کتبی

44 ساعت نحوه راه رفتن و کمین کردن ( در 11 مرحله)

11 ساعت تمرین تشخیص فاصله تا هدف ( 11 مرحله)

12 ساعت تمرین مشاهده ( 11 مرحله)

6 ساعت تمرین پوشش و استتار و اختفا ( 3 مرحله)

10 ساعت ساخت و ساز مخفی سنگر و....

72 ساعت تمرین عملیات ( شامل پوشش 24 ساعته )

16 ساعت تمرین انفرادی ( 4 مرحله )

نهایتا این نیروها باید 500 ساعت دوره آموزشی تک تیراندازی را طی بنمایند تا بتوانند به صورت یک اسنایپر تازه کار که مهارت های اولیه و پایه ای را به درستی آموخته است وارد سازمان رزم تفنگداران امریکا بشوند.

http://up.military.volleyball-forum.ir/up/military12/sniper/1/3.jpg

تمرینات تک تیراندازی تخصصی

هدف از این تمرینات تخصصی بالا بردن درجه مهارت نیروهای به کار گرفته شده در سازمان رزم می باشد. این تمرینات شامل تمامی مهارت های ژنتیکی و تجربی اسنایپر در زمینه تیراندازی واختفا و شناسایی و ارتباطات می باشد و براساس نتایج علمی این تمرینات بازدهی عملی بالایی داشته است. لازم به یادآوری است که یک اسناپیر تفنگدار دریایی انواع نقش هایی که یک اسنایپر باید بپذیرد  و نیز دوره های عادی و حرفه ای تک تیراندازی را به صورت حرفه ای و تاکتیکی فرا میگیرد تا موفق به کسب عنوان اسنایپر گردد.

مقدمه

تصور کنید به صورت ناگهانی یک نبرد در کشورتان پیش آید مثلا در دیترویت ( امریکا) یک نبرد شهری شکل بگیرد در آن وقت نقش یک اسنایپر چیست ؟ یک اسنایپر مجهز به یک سلاح که آموزش دیده و منتظر بوده است برای نبرد ؟

توجه داشته باشید که حضور یک اسنایپر در مواقع صلح که ناگهان تبدیل به حالت جنگی می شود می تواند نتیجه یک نبرد را به سرعت عوض کند. در نظر بگیرید که اسنایپر با شناسایی دقیق و اولویت بندی اهداف اقدام به شلیک به سمت اهدافی می کند که سبب در هم ریختگی نیروی دشمن می شود. در واقع یک اسناپیر می تواند کار ده ها نیرو از یک دسته را به صورت انفرادی انجام دهد اگر اهداف و نقش خود را در زمان و مکان درست بشناسد.

http://up.military.volleyball-forum.ir/up/military12/sniper/1/4.jpg

هدف قرارگرفتن یک هندوانه به عنوان قسمت سر حریف ! توسط اسنایپر امریکایی

در واقع این اسنایپر است که به خاطر توانایی های بالقوه خود توانسته است که به سطحی از مهارت ها دست یابد که بتواند به تنهایی نتیجه یک عملیات شهری را به سود نیروهای خودی تمام بنماید.

مثال عینی این مساله در ایرلند شمالی توسط تک تیراندازان بریتانیایی رخ داده است. اسنایپرها با ایفای نقش خود به صورت موفقیت آمیزی توانستند فرآیند صلح در ایرلند شمالی را تحقق بخشند. اسنایپرها با انتخاب و شناسایی هدف و یک شلیک دقیق کاری را که از یک نیروی حداقلی ( دسته و گروهان و..) انتظار میرفت انجام دادند.( البته لازم به تذکره است این صرفا دیدگاه نویسندگان امریکایی است که نگرش امپریالیستی و حق به جانب خود را دارند لیکن نوع کارایی تک تیرانداز را به وضوح و به عینه توضیح داده است)

باید ابتدا اهداف استفاده از اسنایپر را مخشص نمود. معمولا از اسنایپرها در محیط نبردهای چریکی شهری و نیز ضدگروگان گیری استفاده می شود. به عبارتی نقش آفرینی اسنایپر بیشتر در این زمینه ها انتظار می رود. شما برای داشتن یک دانشجویی که به دانش مورده نیاز تک تیراندازی مسلط و مسلح گردد نیاز خواهید داشت که وی را از یک فرآیند داخلی امنیتی انتخاب کنید به خاطر قابلیت های ویژه  و انحصاری که یک فرد مستعد پس از آموزش تک تیراندازی به دست می آورد به خصوص  که از میان دوره های گوناگون و با تست های مختلف برای آموزش تک تیراندازی انتخاب شده است  و به صورت بالقوه این شخص توانایی هایی بیشتر از دیگران دارد و عملا به تنهایی یک واحد نیروی مخصوص محسوب میشود!

http://up.military.volleyball-forum.ir/up/military12/sniper/1/5.jpg

عکس یادگاری دانشجویان با استاد خود، نیروی تفنگدار دریایی، تک تیرانداز

در فرآیند تمرین و دوره آموزشی اسنایپر ، وی خواهد توانست که :

1.در محیطی که احتمال حضور دشمن می رود یا محل پیشروی نیروهای خودی است به مانند یک محافظ و نیروی نگهبان انجام وظیفه نماید و اقدام به پشتیبانی عملیاتی از نزدیک برای نیروهای خودی یا ضد دشمن بنماید. در عین حال می تواند اقدام به ایجاد کمین بنماید که این نیز یک روش مرگبار برای نهایت استفاده را از تک تیرانداز بردن محسوب می شود.( قطعا اگر در کمین یک تیم تک تیرانداز قرار بگیرید نبردی سخت و خونبار رخ خواهد داد که شاید برابری نماید با در کمین قرار گرفتن توسط یک دسته نیروی رزمی !)

2.ساختن یا پیدا کردن یک سنگر مناسب، که به صورت پناهگاه و... استفاده شود.

3.استفاده از تمام عوامل طبیعی و مصنوعی برای ایجاد حفاظت

4.استفاده از آموزش های ضدگروگانگیری در شرایط حاد و لازم

5.توانایی تشخیص و انتخاب یک پوزیشن ( حالت ) مناسب جهت شلیک صحیح که مرتبط به مکان سنگر و... می باشد.

نقش تک تیراندازان در عملیات های شهری و پارتیزانی

http://up.military.volleyball-forum.ir/up/military12/sniper/1/6.jpg

عموما اسنایپر وظایف خود را در محیط هایی چون نبرد شهری به خوبی انجام می دهند به خصوص که نوع ساختمان سازی ها و قدرت دید و تیر بر خیابان و در عین حال قابلیت تحرک بالا از میان ساختمان ها و ... سبب می شود که نام تک تیرانداز لرزی عجیب بر اندام حرفه ای ترین نیروها  بندازد! چرا که مشخص نیست از کدام پنجره یا حتی یک سوراخ ریز  از کدام سمت و سو ؟ احتمال هدف قرار گرفتن توسط تنها یک نفر تک تیرانداز را دارید ؟ حال آنکه شما یک دسته بیست و چندنفره هستید که قصد عبور از یک خیابان 5 متری را دارید. برای یک عبور چند دقیقه ای باید ده ها دقیقه وقت خود را صرف شناسایی اسنایپر احتمالی و محل اختفا و نهایتا درگیری با وی نمایید، این البته به شرطی است که اصلا تک تیراندازی در آن منطقه حضور داشته باشد !!!

به وضوح نقش حضور و یا حتی عدم حضور فیزیکی ! یک تک تیرانداز و ارزش عملیاتی وی قابل مشاهده و اندازه گیری است.

برخی از مسایل کلی و تخصصی عملیات شهری که یک تک تیرانداز در آن شرکت می کند به شرح ذیل می باشد:

عمومی : در یک نبرد پارتیزانی در شهر نقش یک اسنایپر انتخاب یک مکان ( محل) مناسب با دید برتر و قدرت تیر بالاتر نسبت به دیگر نقاط شهر و ... می باشد که امکان تسلط تک تیرانداز را از نظر دیده بانی، میدان دید و تیر و شلیک فراهم می نماید و در عین حال باید این نقطه به گونه ای باشد که دشمن یا قادر به کشف آن نباشد یا به سختی و به صورت زمان بر قادر به کشف و درگیری با تک تیرانداز باشد.

تک تیرانداز باید بداند که با هر شلیک ش میتواند کشورش را به سمت پیروزی و صلح و یا شکست رهنمون باشد به خصوص با شلیک هایی که به افراد رده بالا و مهم لشکری و کشوری و ... انجام می دهد و یا دیده بانی صحیح از نقاط حضور اینگونه اهداف حیاتی و مهم که البته در سلسله مقالات تک تیراندازی در طول تاریخ چندین و چند مثال عینی در این رابطه و شرح اهداف و وظایف تک تیراندازان رفته است و از تکرار مکررات خودداری میکنیم.

وظایف تخصصی و مهم

http://up.military.volleyball-forum.ir/up/military12/sniper/1/7.jpg

برخی وظایف را براساس شرایط خاص ، برعهده اسنایپر قرار میگیرد شامل :

1.مقابله با افرادیکه اقدام به ربایش و گروگانگیری شخص یا اشخاص می نمایند.

2.مقابله با تک تیراندازان دشمن یا اصطلاحا ضد تک تیرانداز ، علیه تک تیراندازانی که در اختیار دشمن است.

3.اشغال مخفیانه مناطقی که جهت دیده بانی محیط عملیات لازم است.

4.ضبط و گزارش کل رفتار و حرکات دشمن در منطقه فعال است.

5.فراهم کردن شرایط حفاظتی ایمن برای دیگر واحدهای خودی که قصد انجام وظیفه در محیط عملیات را دارند.


با دقت در مطالبی که در بالا ارایه شد قطعا یک اسنایپر نیازمند آموزش های خاصی است که در دوره 500 ساعته ای که برای وی فراهم دیده اند باید به خوبی از پس یادگیری آنها به صورت تئوری و نیز در ورطه عمل بربیاید.

با ما باشید با قسمت های بعدی این سلسله مقالات

_______________________________________________

دانلود کتاب تک تیرانداز تالیف استاد حمید فرامرزپور - جلد اول

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط احسان غلامی در تاریخ 1394/01/19 و 13:14 دقیقه ارسال شده است

سلام ایران دوره ای تک تیراندازی دارد اگه دارد من اولین نفرم چون زیاد علاقه دارم به تیراندازی خودم چمد ساله که مربی تیراندازی با کمان هستم عاشق تیراندازی با تفنگ هستم
پاسخ : بعید میدونم ، جز در نیروهای مسلح همچین تشکیلاتی برای یادگیری باشه...


کد امنیتی رفرش
درباره ما
وبگاه میلیتاری یکی از جامع ترین وب سایت های حوزه نظامی در ایران می باشد. این وبگاه کار رسمی خود را از شهریور ماه سال 92 آغاز کرد. همواره هدف و تلاش این وبگاه خدمت به حوزه نظامی کشور عزیزمان ایران بوده و وابسته به هیچ جناح و گروه خاصی نیست. از شما دعوت می شود با پیوستن به این وبگاه برای ما دلگرمی بزرگی باشید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 583
  • کل نظرات : 20
  • افراد آنلاین : 6
  • تعداد اعضا : 137
  • آی پی امروز : 168
  • آی پی دیروز : 281
  • بازدید امروز : 415
  • باردید دیروز : 961
  • گوگل امروز : 8
  • گوگل دیروز : 49
  • بازدید هفته : 9,950
  • بازدید ماه : 2,709
  • بازدید سال : 141,837
  • بازدید کلی : 5,084,826