loading...

میلیتاری (Military) |مقالات نظامی

نیروی دریایی

آخرین ارسال های انجمن
عادل خوجه بازدید : 1892 چهارشنبه 01 اردیبهشت 1395 نظرات (0)
روسیه به عنوان وارث قدرت دریایی شوروی سالهای زیادی جایگاه نیروی دریایی دوم جهان را به یدک کشیده اما اکنون این جایگاه به دلیل ضعف اقتصادی در چندین سال و کهنگی طیف وسیعی از این ناوگان در برابر رقبایی همچون چین در خطر قرار گرفته است. هرچند روسیه در ده سال اخیر بودجه نظامی خود را افزایش داده و اقدام به بروزرسانی های متعددی در بخش های مختلف نیروهای خود نموده اما بوضوح این میزان سرمایه گذاری برای حفط قدرت دریایی به مانند گذشته، کافی نیست خصوصا که در دو سال اخیر نفت و گازسرمایه اصلی روسیه در تامین بودجه رو به کاهش قیمت گذاشته و این کشور رو مجبور به کاهش بودجه نظامی نموده است.
عادل خوجه بازدید : 1623 دوشنبه 30 فروردین 1395 نظرات (0)
نازی ها برای حمله به خاک آمریکا برنامه های عملی تری هم داشتند. آنها علاوه بر ساخت فضاپیما،به دنبال یک راه عملی و ارزان تر برای ضربه زدن به آمریکایی ها بودند: شلیک موشک بالستیک از زیردریایی.
عادل خوجه بازدید : 10443 یکشنبه 22 فروردین 1395 نظرات (0)

این رزمایش در محدوده استحفاظی نیروی دریایی ارتش در دریای عمان ، شرق تنگه هرمز و عمدتاً در آبهای بین المللی اقیانوس هند اجرا شد و بار دیگر توجه واحدهای رزمی ایالات متحده ، مستقر در منطقه را بخود جلب نمود . قبل از آغاز این رزمایش ، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایرانIRIN) طی اطلاعیه ای  به تمامی شناورهای تجاری ونظامی که در حال عبوراز منطقه بودند هشدار داد که این رزمایش با استفاده از مهمات واقعی در آبهای بین المللی اجرا خواهد شد تا حادثه پیش بینی نشده ای رخ ندهد .

عادل خوجه بازدید : 2066 سه شنبه 11 اسفند 1394 نظرات (0)
سرگرد ویلیام مارتین وابسته به نیروی دریائی بریتانیا ، مرگی آرام ولی درعین حال پر سر و صدا داشت و هنگامی که پرده از ماجرای شگفت انگیزی که قهرمان اصلی اش ، شخصی جز سرگرد مارتین نبود ، کنار رفت جهانیان در برابر این ماجرای شگرف ، انگشت به دهان ماندند .
عادل خوجه بازدید : 2206 سه شنبه 24 آذر 1394 نظرات (0)

در اواخر دهه شصت میلادی (سال 1969) وزارت دفاع اتحاد جماهیر شوروی مطالعات در زمینه ساخت سامانه پدافندی برد بلند یا سامانه دفاع موشکی منطقه ای با برد 75 کیلومتر و با قابلیت درگیری همزمان با چند هدف را اغاز کرد. ساخت و توسعه نمونه زمین پایه این سامانه به دفتر طراحی مرکزی آلماز (Almaz) و ساخت نمونه دریاپایه به بخش تحقیقات صنایع Altair سپرده شد.

عادل خوجه بازدید : 9956 جمعه 13 آذر 1394 نظرات (0)
آخرین حربه‌ی شناورهای نظامی در برابر موشک‌های ضدکشتی سامانه‌های دفاع نزدیک CIWS (Close In Weapon System) هستند که روش کار کلی آنها استفاده از توپ‌های فوق سریع جهت تولید حجم بالای آتش در مدت زمان کوتاه، ایجاد یک دیواره‌ی آتش در برابر مسیر حرکت موشک و منهدم ساختن آن است. البته این فرآیند زمانی رخ می‌دهد که موشک متخاصم از تمامی لایه‌های دفاعی نرم و سخت عبور کرده و در فاصله‌ی کمی از شناور قرار گرفته‌باشد؛ این امر سبب می‌شود در این حال نیز خدمه به جای پوشیدن جلیقه‌های نجات و ترک شناور، به دفاع از آن بپردازند! سامانه‌هایی چون فالانکس آمریکایی، گولکیپر هلندی و میلنیوم آلمانی قادرند به طور خودکار وضعیت یادشده را تشخیص داده و از شناور دفاع کنند.
عادل خوجه بازدید : 1581 شنبه 07 آذر 1394 نظرات (0)

در اوایل دهه ی 60 نیروی دریایی اسرائیل تصمیم گرفت تا شناورهای قدیمی خود را با کشتی های جدیدتر و مدرنتر عوض کند. شناورهای رزمی این نیرو تعدادی ناوشکن و ناوچه ی دست دوم متعلق به جنگ جهانی دوم بودند. در ابتدا اسرائیلیها به آلمان روی آوردند اما فشار اعراب بر روی آلمان سبب شد تا اسرائیل دست نیاز به سوی فرانسوی ها دراز کند. این پروژه "پاییز" نام گرفت و قرار شد تا یک کارخانه ی کشتی سازی فرانسوی طرح های کامل شده توسط آلمانها را اجرا کنند و بسازند.

عادل خوجه بازدید : 2047 پنجشنبه 28 آبان 1394 نظرات (0)

بازسازی نیروی دریایی ژاپن پس از جنگ کره و با چراغ سبز آمریکا آغازشد. هدف اصلی این بود که ژاپن ،به عنوان قوی ترین متحد غرب در منطقه ی شرق آسیا، یک نیروی دفاعی بزرگ و مستقل در برابر گسترش کمونیسم در اختیار داشته باشد. در ابتدا دو ناوشکن دست دوم نیروی دریایی آمریکا به این کشور فروخته شد اما توان بالقوه ی کارخانجات کشتی سازی ژاپن سبب شد تا این نیرو به سرعت بازسازی شود و به بازوی توانای نیروهای دفاعی ژاپن تبدیل شود.

عادل خوجه بازدید : 1617 سه شنبه 26 آبان 1394 نظرات (0)
نیروی دریایی ایتالیا را می توان از پیشگامان به کارگیری ناوهای هواپیمابر​ دانست. ایتالیا از قویترین کشورهای اروپایی در صنایع دریایی است و می تواند با اتکا بر توان داخلی خود انواع ناوهای هواپیمابر و هلیکوپتربر را تولید کرده و به آب اندازد.
 

 

عادل خوجه بازدید : 2018 جمعه 08 آبان 1394 نظرات (0)
یکم ماه می سال 1912، در روستای "خایدوکی نیسکی" آلمان (امروزه این روستا جزء خاک لهستان به شمار می رود)، پسری چشم به جهان گشود که سرنوشتی عجیب در پیش رو داشت. پس از پشت سر گذاشتن کودکی و نوجوانی معمولی خود، در سن 17 سالگی به انگلستان رفت.
عادل خوجه بازدید : 2101 سه شنبه 21 مهر 1394 نظرات (0)
خط توليد انبوه اژدر پيشرفته والفجر با حضور سردار سرتيپ پاسدار دكتر حسين دهقان وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح و امير دريادار دكتر حبيب‌اله سياري فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در سازمان صنايع دريايي وزارت دفاع افتتاح و بهره‌برداري رسيد.
عادل خوجه بازدید : 2380 سه شنبه 21 مهر 1394 نظرات (0)

قدمت استفاده از ناوهای هواپیمابر به سالها پیش برمیگردد به این صورت که از اوایل جنگ جهانی دوم این ناوها بعنوان فرودگاه های متحرک نقش مهمی را در جنگ ایفا کردند ، باید به این موضوع اشاره کرد که کشورهایی که از این ناوها استفاده میکنند دکترین نیروی دریایی انها بصورت تهاجمی است نه دفاعی ، به عنوان مثال کشور امریکا 11 ناهواپیمابر دارد که در تمام اب های دنیا در حال گشت زنی میباشند.

عادل خوجه بازدید : 2272 سه شنبه 14 مهر 1394 نظرات (0)
ماجرای زندگی و مرگ افتخار آمیز دریادار بایندر که کارنامه درخشان زندگی او ، علاقه و نقشی که در احیا نیروی دریائی ایران داشت و سرانجام نیز جان خود را بر سر این اشتیاق نهاد ، انسان را بی اختیار به تکریم و احترام وا می دارد .
 
عادل خوجه بازدید : 1805 جمعه 10 مهر 1394 نظرات (0)
 
گفتیم که نیروی دریائی ایران نخستین هدف مهاجمین بود . به همین جهت چه در شمال و چه در جنوب انهدام این نیرو در سر فصل دستورات قرار داشت . اگرچه در شمال جز کشتی سلطنتی شهسوار و چند قایق موتوری ، نیروی دیگری وجود نداشت ، و در این جا قبل از پرداختن به ماجرای خلیج فارس که موضوع اصلی ماست ، طی چمد سطر سرنوشت همین واحد جزئی را بیان می کنیم ، تا با فرصت بیشتر ، به تشریح حوادث جنوب بپردازیم .
عادل خوجه بازدید : 1612 چهارشنبه 08 مهر 1394 نظرات (0)

سحرگاه سوم شهریورماه 1320 روزی که نیروهای انگلیس و شوروی بدون توجه به بی طرفی یک کشور صلح دوست و با نقض این بیطرفی ، کشور ما را در پهنه وسیعی از شمال و جنوب و بخش هائی از نوار مرزی غرب مورد تهاجم قرار دادند ، این تهاجم بی شک یکی از نقاط عطف و سر فصل های مهم تاریخ معاصر ایران است . ماجرای غم انگیزی است که اگرچه تاکنون درباره آن مطالب ، کتب و رسالات بسیاری نگاشته اند ، ولی باز گفتنی های بسیاری هنوز در این مورد ناگفته مانده است . 

عادل خوجه بازدید : 2812 سه شنبه 07 مهر 1394 نظرات (0)

 

مطالعه برای ساخت یک نبرد ناو در آلمان در سال ۱۹۳۲ اغاز شد و قرار بود این نبرد ناو بر اساس شرایط پیمان واشنگتن در سال ۱۹۲۲ ساخته شود. پیمان سال ۱۹۲۲ واشنگتون بر این مبنا بود که پنج قدرت آن دوران بعد از جنگ اول جهانی شامل  امریکا، فرانسه، ایتالیا، ژاپن و انگلستان برای جلوگیری از گستردش مسابقه تسلیحات یک سری محدودیت در تناژ کشتی های جنگی که در ان دوران گرانترین سلاح های جهان بود  ایجاد کرده بودند. در ان دوران نبرد ناوها تا پیش از سلاح های هسته ای گرانترین سلاح های موجود بودند.

عادل خوجه بازدید : 1918 شنبه 28 شهریور 1394 نظرات (0)
 
"یوبوت" نام نسل اول زیردریایی‌ها است که آلمان در جنگ جهانی اول و دوم به عنوان سلاحی پیشرفته علیه دشمن خود به کار می‌برد بیشتر جلوی کشتی‌های تجاری را می‌گرفت.
عادل خوجه بازدید : 2174 سه شنبه 06 مرداد 1394 نظرات (0)

 

ناو هلیکوپتربر کانبرا بر اساس ناوهواپیمابر اسپانیایی خوان کارلوس ساخته شده است. در سال 2004 کشتی سازی اسپانیایی ناوانتیا برنده ی مزایده ی ساخت این ناو شد و قرار شد که با همکاری شرکت استرالیایی تنیکس دیفنس (که بعدتر توسط بی.آ.ئی سیستمز استرالیا خریداری شد) کار طراحی و ساخت این شناور را به پایان برساند. رقیب اصلی طرح کانبرا در این مقاطعه شناور کلاس میسترال فرانسوی بود. 

عادل خوجه بازدید : 1712 دوشنبه 05 مرداد 1394 نظرات (0)

عرصه پهناور دریا یکی از صحنه های با اهمیت و راهبردی برای کشور های دنیا بوده و هست و خواهد بود انچان که از دیر باز تا کنون توجه زیادی به این عرصه راهبردی صورت گرفته. یکی از این توجهات معطوف بودن کشور های دنیا به نیروی دریایی قوی جهت دفاع از منافع خویش در این عرصه در سرتاسر جهان میباشد. ژاپن یکی از کشور هایی است که به دلیل موقعیت مکانی جزیره ای آن توجه ویژه ای به این نیروی راهبردی  چه قبل از جنگ جهانی و چه بعد ازآن و چه اکنون مبذول داشته است.

عادل خوجه بازدید : 2354 دوشنبه 24 فروردین 1394 نظرات (0)

زیردریایی کلاس کیلو نوعی زیردریایی نظامی با موتور دیزلی - الکتریکی است که اولین آن‌ها در سال ۱۹۸۰ به خدمت نیروی دریایی شوروی درآمد. نام روسی مدل ابتدایی این زیردریایی پروژه ۸۷۷ پالتوس و نسخه پیشرفته‌تر آن پروژه ۶۳۶ وارشاویانکا است اما بیشتر به نام کیلو شناخته می‌شوند که نام گزارشی ناتو این زیردریایی است.

عادل خوجه بازدید : 1943 چهارشنبه 19 فروردین 1394 نظرات (0)

بیست و هشتم آگوست 2004، ناوشکن Momsen نیروی دریایی ایالات متحده تبدیل به اولین شناور مجهز به سامانه ی شناسایی مین دریایی با استفاده از شناور بدون سرنشین شد، یعنی سامانه ی AN/WLD-1، سامانه ای مجهز به یک شناور فاقد سرنشین که مجهز به انواع سونارهای عمق متغیر (VDS)  برای شناسایی و طبقه بندی مین های دریایی است.

عادل خوجه بازدید : 2518 یکشنبه 14 دی 1393 نظرات (0)

مقدمه - در 17 می سال 2006 میلادی ایالت متحده ناو هواپیما بر،موسوم به یو اس اس اوریسکانی (USS  Oriskany) خودش را بعد از چند دهه فعالیت در سواحل فلوریدا غرق و به بزرگترین صخره مصنوعی جهان تبدیل کرد، این مقاله حاوی 41 عکس مرتبط با ناو هواپیمابر یو اس اس Oriskany است که به بررسی کامل این ناو هواپیما از مراحل ساخت و سازش ، حضورش در جنگ ویتنام و سرنوشت نهاییش که تبدیل شدن به یکی از بزرگترین صخره ها و پناه گاه های مصنوعی موجودات دریایی است میپردازد.

عادل خوجه بازدید : 3751 یکشنبه 05 مرداد 1393 نظرات (0)

زیر دریایی های کلاس ویرجینیا که گاهی از آنها با نام کلاس  SSN-774  یاد می شود کلاسی از زیردریایی های هسته ای تهاجم سریع ایالات متحده می باشند . این کلاس برای اجرای ماموریت هایی با دامنه گسترده ، ماموریت در آب های آزاد اقیانوسها و ماموریتهای ساحلی طراحی شده است. این کلاس به عنوان پیشنهادی  کم هزینه تر به نسبت کلاس سی ولف که در زمان جنگ سرد طراحی شده اند در نظر گرفته می شوند و قرار است تا جانشین ناوگان کلاس لس آنجلس شوند ، ناوگانی که هم اکنون از 62 فروند سابق 21 فروندش بازنشسته شده اند .

عادل خوجه بازدید : 3970 پنجشنبه 02 مرداد 1393 نظرات (0)

این روبوت برای بازرسی بدنه کشتی از نظر سلامت و ‏خوردگی، زنگ زدگی و پوسیدگی به کار رفته و به صورت کنترل از راه دور هدایت میشود .‏‏ در این روبوت از فناوری آکوستیک و الکترومغناطیس به ‏صورت همزمان استفاده شدهاست. تمام ایده و طراحی و ساخت این روبوت منحصر به فرد و ‏مخصوص ایران بوده و در آن از سیستمهای سلامت سنجی و ‏NDT‏ استفاده شدهاست.

عادل خوجه بازدید : 2631 سه شنبه 12 فروردین 1393 نظرات (0)

ناوهای محافظ جدید فقط از نظر نام با ناوهای اولیه شباهت دارند اصطلاح «ناو محافظ» در اواسط قرن نوزدهم کاربرد خود را از دست داد و درحین جنگ جهانی دوم توسط پادشاهی متحده / بریتانیا و به وسیله نیروی دریایی شاهنشاهی برای اطلاق به نوعی کشتی اسکورت کننده ضد – زیردریایی که بزرگتر از یک کرووت(Corvette) و کوچکتر از یک destroyer بود مجددا به کار گرفته شد.

عادل خوجه بازدید : 3149 سه شنبه 12 فروردین 1393 نظرات (0)

ناوهای هواپیمابر کلاس Gerald R. Ford (کلاس فورد) نسل آیندهی ناوهای هواپیمابر ""Supercarrier نیروی دریایی ایالات متحده خواهند بود. اولین ناو از این کلاس Ford "CVN78" نام دارد. این پروژه در ابتدا با نام CVNX شناختهمیشد (که X به معنای در حال توسعه In Development است)؛ بعدها این پروژه CVN-21 نام گرفت که البته منظور از شماره 21 شماره بدنه نیست بلکه عدد 21 به برنامهی ارتش ایالات متحده در قرن 21 اشاره دارد. CVN-78 به نام Gerald R. Ford شناخته میشود و در طراحی بدنهی آن از ساختار ناوهای هواپیمابر کلاس نیمیتز استفاده شدهاست.

عادل خوجه بازدید : 10115 سه شنبه 17 دی 1392 نظرات (0)

کلاس Udaloy سری ناوشکنهای قدرتمند  ساخته شده برای نیروی دریایی ارتش سرخ میباشد.این ناوشکنها بیشتر شبیه به رزم ناوها میباشند(همانند شناور Marshal shaposhnikov که در محافل بین المللی به عنوان رزم ناو شناخته میشود) 12  شناور از این کلاس بین سالهای 1980-1991 ساخته شد و شناور سیزدهم در سال 1999 با تغییراتی که داشت تحت کلاس Udaloy II ساخته شد. در حال حاظر روسیه دارای 8 شناور از این کلاس میباشد.

عادل خوجه بازدید : 3160 یکشنبه 17 آذر 1392 نظرات (0)

 ناوشکن "HMS Zealous" ناوشکنی از کلاس Z نیروی دریایی سلطنتی به حساب می آمد که در سال 1944 توسط شرکت کشتی سازی "Cammell Laird" در انگلستان ساخته شده بود .این ناوشکن در طول جنگ جهانی دوم خدمت کرد و در عملیاتهای تعیین کننده زیادی مانند شرکت در عملیات دریای شمال و سواحل نروژ و عملیات های مربوط به قطب شمال را در کارنامه ی خود دارد .این ناوشکن بیش از ده سال پس از پایان جنگ جهانی دوم در خدمت نیروی دریایی سلطنتی بود و پس از آن به نیروی دریایی اسرائیل،با نام "INS Eilat" واگذار شد.اولین ماموریت این ناوشکن شرکت در بحران کانال سوئز و در سال 1956 بود که با حمله به کشتی های مصری آغاز شد و با وقوع جنگ شش روزه در سال 1967 این فعالیت به اوج رسید .این ناوشکن چند ماه پس از این درگیری ها با شلیک موشک های پرتاب شده از چندین قایق مصری کوچک غرق شد و این مهم اولین مورد از انهدام یک ناوشکن توسط چند قایق کوچک می باشد که این یک نقطه عطف مهم در جنگهای سطحی دریایی در سراسر جهان می باشد و باعث ایجاد تاکتیک های جدیدی برای مقابله با ناوشکن های دریایی در سالهای بعد شد.

عادل خوجه بازدید : 2688 سه شنبه 30 مهر 1392 نظرات (0)

زمانی که روند جنگ جهانی دوم به ضرر متحدین برگشت آلمان، ایتالیا و ژاپن برای به دست آوردن برتری ، دست کم در سطح تاکتیکی، به ابتکارهای ناامیدانه ای روی آوردند.

شناخته شده ترین این ابتکارها پروازهای انتحاری خلبانهای ژاپنی بود که در بین جهانیان به کامیکازه معروف شدند. آنها فکر می کردند که غرق کردن یا از کارانداختن یک ناوجنگی ارزش زندگی یک خلبان و هواپیمایش را دارد. این معادله بسیار ساده بود اما تاکتیکهای دفاعی نیروی دریایی آمریکا، جنگنده های بیشمارشان و توپهای ضدهوایی که بر روی کشتی هایشان نصب کردند چنان تلفاتی به کامیکازه ها وارد کردند که برتری تاکتیکی آنها را به کمترین کاهش داد.

عادل خوجه بازدید : 2601 سه شنبه 09 مهر 1392 نظرات (0)

 اچ ام اس ویکتوریوس (به انگلیسی R۳۸،HMS Victorious) دومین ناو هواپیمابر از ناوهای هواپیمابر کلاس ایلاستریوس بود که دستور ساخت آن در نیروی دریایی انگلستان در سال ۱۹۳۶ داده شد و در سال ۱۹۳۷ ساخت آن شروع شد. دو سال بعد در شروع جنگ جهانی دوم (۱۹۳۹) به آب انداخته شد. با این حال تا ۱۹۴۱ که نیاز شدیدی به شناورهای اسکورتی احساس می‌شد وارد نیروی دریایی نشد.

عادل خوجه بازدید : 19775 یکشنبه 17 شهریور 1392 نظرات (1)

به نظر شما بزرگترین زیر دریایی های جهان از چه نوع می باشند ، آیا از نوع تجاری ، تفریحی ، اکتشافی یا نظامی هستند؟جواب این پرسش همانطور که حدس می زنید ، مورد آخر است یعنی زیردریایی های نظامی .پرسش بعدی این است که ازبین کشورهای تولید کننده ی زیردریایی کدامیک دارای بزرگترین آنها می باشد؟،دراینجا نیز مانند بسیاری از زمینه های صنایع نظامی ، روسیه رکورد دار است .روسیه با ساخت اولین زیر دریایی کلاس تایفون در انتهای دهه ی هفتاد میلادی رکورد های قبلی را شکسته و این زیر دریایی را با حدود 175 متر طول و 5/13 متر عرض به جهانیان عرضه کرد.

درباره ما
وبگاه میلیتاری یکی از جامع ترین وب سایت های حوزه نظامی در ایران می باشد. این وبگاه کار رسمی خود را از شهریور ماه سال 92 آغاز کرد. همواره هدف و تلاش این وبگاه خدمت به حوزه نظامی کشور عزیزمان ایران بوده و وابسته به هیچ جناح و گروه خاصی نیست. از شما دعوت می شود با پیوستن به این وبگاه برای ما دلگرمی بزرگی باشید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 583
  • کل نظرات : 20
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 137
  • آی پی امروز : 146
  • آی پی دیروز : 281
  • بازدید امروز : 369
  • باردید دیروز : 961
  • گوگل امروز : 7
  • گوگل دیروز : 49
  • بازدید هفته : 9,904
  • بازدید ماه : 2,663
  • بازدید سال : 141,791
  • بازدید کلی : 5,084,780