loading...

میلیتاری (Military) |مقالات نظامی

تانک

آخرین ارسال های انجمن
عادل خوجه بازدید : 3551 جمعه 25 اسفند 1396 نظرات (0)

مقدمه /تانك مركاوا (مركاوا در عبري מרכבה به معني Chariot يا ارابه) جزو یکی از مطرح ترین تانكهاي اصلي ميدان نبرد است كه توسط وزارت دفاع اسرائيل(Israel Defense Forces يا IDF ) طراحی و ساخته شده است،مرکاوا با طور رسمی در سال 1979 به خدمت ارتش رژیم صهیونستی در آمد ، به طور کلی چهار نسخه از این تانک میدان نبرد توسط رژیم صهیونستی ساخته و وارد خدمت شده است،اولین بار مرکاوا در جنگ 1982 لبنان به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت، نام "مرکاوا" در ابتدا برنامه طراحی اولیه این تانک انتخاب شده است،هدف اصلی از ساخت تانک مرکاوا،رسیدن به تانکی با ویژگی ها قابل توجه ای چون بازیابی سریع بعد از آسیب در هنگام نبرد ،بقای پایدار در نبرد ،و تا حد امکان حفاظت از جان خدمه تانک (به دلیل جمعیت کم این رژیم منحوس) بوده است. بدين جهت موتور در قسمت جلوي تانك تعبيه شده است كه باعث افزايش سطح حفاظت زرهی در قسمت جلوي تانك مي‏شود؛ بنابراين، خدمه مي‏توانند در صورت از كار افتادن تانك، از قسمت عقب آن، خارج شوند اين تانك داراي زره بسيار مقاومي است و توانايي حركتي بالايي دارد؛ در واقع اين تانك، داراي بهترين نوع حفاظت، در كل تانكهاي توليدي در جهان است.

عادل خوجه بازدید : 3209 سه شنبه 15 اسفند 1396 نظرات (0)

مقدمه /تانك مركاوا (مركاوا در عبري מרכבה به معني Chariot يا ارابه) جزو یکی از مطرح ترین تانكهاي اصلي ميدان نبرد است كه توسط وزارت دفاع اسرائيل(Israel Defense Forces يا IDF ) طراحی و ساخته شده است،مرکاوا با طور رسمی در سال 1979 به خدمت ارتش رژیم صهیونستی در آمد ، به طور کلی چهار نسخه از این تانک میدان نبرد توسط رژیم صهیونستی ساخته و وارد خدمت شده است،اولین بار مرکاوا در جنگ 1982 لبنان به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت، نام "مرکاوا" در ابتدا برنامه طراحی اولیه این تانک انتخاب شده است،هدف اصلی از ساخت تانک مرکاوا،رسیدن به تانکی با ویژگی ها قابل توجه ای چون بازیابی سریع بعد از آسیب در هنگام نبرد ،بقای پایدار در نبرد ،و تا حد امکان حفاظت از جان خدمه تانک (به دلیل جمعیت کم این رژیم منحوس) بوده است.

عادل خوجه بازدید : 2598 شنبه 25 اردیبهشت 1395 نظرات (0)

در سال ۱۹۴۴ ارتش شوروی خواهان یک تانک برای جایگزینی تانک تی ۳۴ بود که در همان زمان در حال تولید بود. کار طراحی در همان سال در دفتر طراحی او کی بی ۵۲۰ اغاز شد و در اوریل سال ۱۹۴۵ تانک جدید که تی ۵۴ نامیده میشد ساخته شد. تی ۵۴ بر اساس تی ۴۴ ساخته شد تانکی که بر اساس تی ۳۴ توسعه یافت ولی هرگز تولید نشد. شکل کلی را حفظ کرده بود ولی زره و توپ افزایش داشت. تانک در ناحیه جلو بدنه ۱۸۰ م م و در ناحیه جلوی برجک ۱۲۰ م م زره داشت و از توپ ۱۰۰ م م بهره می برد . تانک جدید با نام تی ۵۴ ای اولین بار در سال ۱۹۴۸ وارد خط تولید شد.

عادل خوجه بازدید : 2951 شنبه 25 اردیبهشت 1395 نظرات (0)

در خلال جنگ جهانی دوم و بعد از آن با وجود پیشرفت صنایع و با طراحی وتوسعه خودروهای زرهی متوسط و سنگین بازهم تا مدتها قسمتی از ستون فقرات نیروهای زرهی ارتش آمریکا را ادوات زرهی مانند تانک ها و خودروهای زرهی ضد تانک / پشتیبانی آتش/ توپهای خودکششی سبک تشکیل میدادند، عمده دلیل نیاز ارتش آمریکا به خودرو های زرهی سبک داشتن یک واحد زرمی با قابلیت ایجاد پشتیابی آتش مستقیم برای نیروهای هوابرد و پیاده نظام بود که دارای سرعت و چالاکی بالایی نیز باشد.

عادل خوجه بازدید : 2142 پنجشنبه 09 اردیبهشت 1395 نظرات (0)
تا پایان جنگ دوم جهانی دوم، کشورها و ارتشها در حال استفاده از تانک‌های ِ سبک، متوسط، سنگین و فوق سنگین برای انجام ماموریتهای مختلف بودند. اما پس از جنگ دوم جهانی، ارتشها و کشورها به دنبال این ایده بودند که تنها از یک نوع تانک استفاده کرده که قدرت انجام تمامی مأموریت‌های محوله به انواع مختلف تانک‌ها را داشته باشد. این طبقه جدید از تانک‌ها تانک اصلی میدان نبرد (main battle tank به‌اختصار MBT) نامیده می‌شدند.
عادل خوجه بازدید : 2550 چهارشنبه 12 اسفند 1394 نظرات (0)
ممکن است یک بار هم که شده، نام تانک Leopard به گوشتان خورده باشد، تانک Leopard 2 همان تانکی است که توسط کمپانی Krauss-Maffei آلمان غربی طراحی و توسعه یافت که این امر تقریبا در دهه ی 1970 میلادی صورت گرفت. برای اولین بار این تانک در سال 1979 به نمایش همگان در آمد که نشان دهنده ی نسخه ی جدید تر تانک موفق و خوشنام Leopard 1 کشور آلمان بود. تانک Leopard 2، دارای عملکردی خارق العاده و فرا تر از حد تصورات بود، تانکی که هر کشوری را مجذوب به خودش می کرد و فرماندهان نظامی را وادار می کرد تا آن را برای کشورشان بر گزینند. 
عادل خوجه بازدید : 10337 پنجشنبه 22 بهمن 1394 نظرات (0)
ارتش ترکیه سال های زیادی از تانک های امریکایی چون ام ۴۸ و ام ۶۰ پاتن و تانک های المانی لئوپارد ۱و و۲ بهره می برند. این ارتش  برای افزایش قدرت زرهی  خود در دهه  ۱۹۹۰ دست به ارتقاء تانک های ام ۴۸ خود  زد و با کمک رژیم صهیونستی تانک های ام ۶۰ خود را با استاندارد سابرا رساند  که کارایی برابر با تانک مرکاوا  نسخه مارک ۳ و حتی مارک ۴دارند. این ارتش در ادامه تانک لئوپارد  ۲ای ۴ را به صورت دست دوم دریافت کرد و بعد دست به ارتقا  انها به نسخه لئوپارد ۲ ان جی زد .
 
عادل خوجه بازدید : 1630 شنبه 26 دی 1394 نظرات (0)

کشور اوکراین قبل از فروپاشی شوروی، وظیفه ی تولید تانک های تی ۸۰ را در کمپانی Malyshev (که در خود اوکراین واقع شده بود) برعهده داشت که چند مدل بعدی را نیز دفتر طراحی خارکیف توسعه داد که یکی از آنها تانک تی ۸۴ است که در کشور اوکراین و بعد از فروپاشی شوروی به تولید رسید. 

عادل خوجه بازدید : 1822 جمعه 20 آذر 1394 نظرات (0)

MBT-3000 تانک اصلی میدان نبرد نسل سومیست که هم اکنون در مرحله توسعه برای مشتریان خارجی و ارتش آزادی بخش خلق چین قرار دارد.در راس این برنامه، گروه صنعتی عظیم نورینکو (شرکت صنایع شمالی چین) قرار دارد.این تانک جانشین بلافصل MBT-2000 است که هر دو تانک موجودیت خود را مرهون T-72 شوروی در دوران جنگ سرد هستند.

عادل خوجه بازدید : 2710 جمعه 20 آذر 1394 نظرات (0)

شوروی در دهه ۱۹۸۰ در حال تولید تی ۸۰یو بود که برای مدتی مقاومت ترین زره جهان را داشت ولی با به روی کار امدند تانک های نوینی چون ابرامز، چلنچر ۱ و یا لئوپارد ۲ این برتری کم رنگ شد اگرچه همچنان وجود داشت از این رو شوروی خواهان تانک جدید بود ولی با فروپاشی شوروی و مشکلات مالی روسها در دهه ۱۹۹۰ طرح به تعویق افتاد. از این رو روسها به سراغ  یک راه حل موقت رفتند تا زمانی که تانک پیشرفته ای وارد خدمت شود. تانک موقت تی ۹۰ نام گرفت که یک نسخه ارتقاء یافته تی ۷۲ بود و اصلا قرار بود روز نسخته تی ۷۲ بی یو نامیده شود ولی به دلیلی عملکرد بسیار بد تی ۷۲ در جنگ  سال ۱۹۹۱ خلیج فارس در برابر ابرامز امریکایی ، نام تانک به تی ۹۰ تغییر یافت. 

عادل خوجه بازدید : 2187 پنجشنبه 19 آذر 1394 نظرات (0)
Elefant (به آلمانی یعنی فیل) یک ضد تانک سنگین بود که توسط ارتش آلمان نازی در طی جنگ جهانی دوم طراحی و شاخته شد. در سال  1943 کارخانه پورشه این ضد تانک را با نام فردیناند (Ferdinand) ساخت و در سال 1944 بعد از اصلاحاتی به نام Elefant تغییر نام داد و با اسم خاص Sd. Kfz. 184 در سیستم رزمی آلمان نازی نامگذاری شد.
عادل خوجه بازدید : 2387 جمعه 13 آذر 1394 نظرات (0)
قیاس تی ۹۰ با ام۱ ابرامز کمی بی انصافی است زیرا در جدول رده بندی ده تانک برتر جهان ابرامز یا اول است و یا دوم ولی تی ۹۰ همیشه جایگاه بعد از شماره هفت داشته ولی خوب تی ۹۰ همکنون دست کم تا امدن تانک ارماتا به خدمت بهترین تانک روسها است و از این رو با ابرامز قیاس می شود.
عادل خوجه بازدید : 2064 جمعه 06 آذر 1394 نظرات (0)

در میان تانکهای آلمانی تنها تایگر است که می تواند آوازه پانتر را تحت شعاع قرار دهد. پانتر تقریبا یک سال پس از پسرعموی بزرگتر خود به خط مقدم اعزام شد و ثابت کرد که کاملترین تانکی است که صنایع نظامی آلمان در زمان جنگ تولید کرده اند. با وجود وزن 45 تن، به سادگی می توانست در جاده به سرعت بالای 50 کیلومتر در ساعت برسد و همپای تانکهای بسیار سبکتری مانند تی-34 قرار گیرد. پانتر پاسخ آلمانها به تی-34 روسها بود. بهتر از آن مسلح شده بود و زرهی بسیار قوی تر اشت. تانک آلمانها یک سرو گردن بالاتر از رقبا قرار می گرفت. در جبهه غرب و در برابر شرمنها پانتر یک بلا بود.

عادل خوجه بازدید : 2206 جمعه 29 آبان 1394 نظرات (0)

تانک ها یکی از سلاحهای اصلی در جنگ جهانی دوم بودند. بریتانیا، ایالات متحده، شوروی، فرانسه، ایتالیا و آلمان ده ها هزار تانک را وارد میدان نبرد کردند. در این میان اتحاد شوروی با 18000 تا 20000 تانک بزرگترین تولید کننده تانک بشمار می رفت. تانکهای آلمانی در ابتدای جنگ ازنظر زره و قدرت آتش ضعیف تر از تانک های متفقین بشمار می رفتند. لیکن در تاکتیک نبرد زرهی و سرعت بکارگیری تانک ها از همان اوایل جنگ دست بالا با آلمانها بود.

عادل خوجه بازدید : 11326 یکشنبه 03 آبان 1394 نظرات (0)
در این تاپیک قصد دارم به یکی از به روزرسانی های انجام شده در زرهی عراق بپردازم ، حاصل این به روزرسانی که بر روی تانک های تی 55 ، تانکی بود که در جریان نبرد کویت ، توسط نیروهای ائتلاف به عنوان معمای زرهی عراق شناخته شد و انیگما (به معنای معما) نام گرفت. ارتش عراق یکی از مهمترین و بزرگترین کاربران تانک های تی 55 و تی 54 ساخت شوروی بود و اولین بار در سال 1985 سفارشی جهت خرید 250 دستگاه تی 54 را به شوروی ارائه داد. دومین سفارش جهت خرید این تانک ها به سال 1965 و به تعداد 50 دستگاه منعقد گردید.
 
عادل خوجه بازدید : 1935 جمعه 27 شهریور 1394 نظرات (0)
 
همانطور که می دانید تانک T-80 در زمان شوروی سابق و در سال 1985 میلادی به تولید رسید و در حال حاضر نیز این تانک در خدمت روسیه، چین (50 دستگاه) قبرس (27 دستگاه) و کره جنوبی (33 دستگاه) می باشد. تولید این تانک در سال 1992 متوقف شد اما با این وجود امور مربوط به توسعه و تولیدش در کشور اوکراین ادامه دارد. البته کشور روسیه در نظر دارد تا در سال 2015 به علت هزینه های سنگین تعمیر و نگهداری این تانک، همه ی آن ها را از ارتش خود بازنشسته کند.
 
عادل خوجه بازدید : 20711 چهارشنبه 18 شهریور 1394 نظرات (0)

اوکراین در سال 1995 اولین نمونه بهینه سازی شده تانک تی-80 ساخت شوروی را با نام تی-84 به دنیا معرفی کرد. اما اوکراینی ها سال های بعد تصمیم گرفتند تا تانک تی-84 را نیز به روز رسانی کنند تا این تانک بتواند با تجهیزات جدید در میان تانک های مدرن حرفی برای گفتن داشته باشد.

عادل خوجه بازدید : 2672 شنبه 26 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

تانک ام۱ آبرامز (به انگلیسی: M1 Abrams) یک تانک اصلی میدان نبرد طراحی و ساخت ایالات متحده آمریکا است که ستون فقرات نیروهای زرهی ارتش آمریکا و تعدادی از متحدان آن را تشکیل می‌دهد. این تانک به نام ژنرال کریتون آبرامز، رییس ستاد مشترک و فرمانده نیروهای آمریکا در جنگ ویتنام نامگذاری شده است. ام۱ برای جنگ‌های زرهی طراحی شده و به خوبی تجهیز و زره‌پوش شده است.

عادل خوجه بازدید : 12268 پنجشنبه 24 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

جنگ جهانی دوم یکی از مهمترین عرصه های نبردهای زرهی بود و تانک ها و زره پوش ها نقش مهمی در آن ایفا کردند. از جمله کشورهایی که از تانک و زره پوش در تعداد بالا استفاده نمود آلمان نازی بود که بسیاری از خودروهای زره پوش آن از همه همتایان عصر خود بالاتر بود. در مقابل دشمنان آلمان به روش های مختلف در صدد مقابله با این نیروی زرهی بر آمدند. در جبهه شرق اتحاد شوروی تانک خوبی مانند T-34 در اختیار داشت ولی باز هم در مقابل تانک های آلمانی مشکل به قوت خود باقی بود.

عادل خوجه بازدید : 2237 دوشنبه 24 فروردین 1394 نظرات (0)

دوستداران عرصه زرهی امسال چشم به رژه پیش رو در روز پیروزی در میدان سرخ دوخته اند ، جایی که گفته می شود روسیه معادلات عرصه زرهی را تغییر خواهد داد و پس از سالها دوری از گذشته درخشان و عقب افتادگی از رقبای غربی ، توان زرهی خود را به جهت کیفی با ارائه پلتفرم های نسل جدید زرهی بازیابی خواهد کرد ، پلتفرم هایی چند منظوره و مشترک!

عادل خوجه بازدید : 2179 دوشنبه 24 فروردین 1394 نظرات (0)

دوستداران عرصه زرهی امسال چشم به رژه پیش رو در روز پیروزی در میدان سرخ دوخته اند ، جایی که گفته می شود روسیه معادلات عرصه زرهی را تغییر خواهد داد و پس از سالها دوری از گذشته درخشان و عقب افتادگی از رقبای غربی ، توان زرهی خود را به جهت کیفی با ارائه پلتفرم های نسل جدید زرهی بازیابی خواهد کرد ، پلتفرم هایی چند منظوره و مشترک!

عادل خوجه بازدید : 2762 پنجشنبه 20 فروردین 1394 نظرات (0)

تانک تی-۷۲ یک تانک اصلی میدان نبرد است که تولید آن از اوایل دهه ۱۹۷۰ در شوروی آغاز شد. این تانک شباهت‌هایی با تانک قدیمی‌تر اما پیشرفته‌تر تی-۶۴ دارد. تی-۷۲ پس از تانک دیگر شوروی‌ها؛ تی-۵۴/۵۵ پرتیراژترین تانک تولیدشده پس از جنگ جهانی دوم است و در مجموع بیشتر از ۲۵ هزار دستگاه از آن ساخته شده و کماکان برای مشتریان خارجی تولید میشود که توسط ده ها کشور مورد استفاده قرار گرفته‌است. تانک تی-۹۰ مدل توسعه‌یافته تی-۷۲ و جدیدترین تانک ارتش روسیه محسوب می‌گردد. سلاح اصلی این تانک، یک قبضه توپ بدون خان کالیبر ۱۲۵ میلیمتری از نوع ۲A۴۶M است.

عادل خوجه بازدید : 2028 چهارشنبه 19 فروردین 1394 نظرات (0)

تانک Challenger 1 یا FV 4030، تانک اصلی میدان نبرد ارتش انگلیس از سال 1983 تا میانه ی دهه ی 90 میلادی بود که پیش درآمدی برای ساخت تانک Challenger 2 به شمار می رود و به عبارتی نسخه ی دوم، ارتقاء و بروزرسانی نسخه ی اول است که Challenger 2 نام گرفته است. در حال حاضر این تانک توسط ارتش سلطنتی اردن مورد استفاده قرار می گیرد. لازم به ذکر است که نسخه ی در دسترس اردن، ارتقاء ها و بروزرسانی های سنگینی روی آن نصب شد که مدرن ترین تانک کشور اردن به شمار می رود. در اردن چند نسخه ی بدون سرنشین از این تانک ساخته شده است که Falcon نام دارد و در صورت موفق بودن بازار جهانی صادرات را برای تولید هدف قرار داده است.

عادل خوجه بازدید : 12086 جمعه 26 دی 1393 نظرات (0)

در این پست قصد داریم به معرفی چند منطقه باورنکردنی از گورستان ها زرهی در این کره خاکی بپردازیم با ماهمراه باشید.

عادل خوجه بازدید : 3458 پنجشنبه 26 دی 1392 نظرات (0)

تانک M-84 یک تانک نسل دو محصول کشور یوگوسلاوی سابق میباشد. این تانک در حال حاظر در کشورهای صربستان , بوسنی و هرزوگوین , کویت , اسلونی و کرواسی در حال خدمت می باشد.نمونه های مختلفی با امکانات مختلفی از این تانک ساخته شده است.
تانک M-84 بر مبنای تانک T-72 روسی ساخته شده است اما با چندین تغییرات از جمله سیستم کنترل آتش داخلی , زره بهبود یافته کامپیوزیتی و یک موتور با توان 1000 اسب بخار،این تانک در سال 1984 به خدمت ارتش خلق یوگسلاوی درآمد . نسخه ی بهبود یافته با نام M-84A چند سال بعد وارد خدمت شد،در حدود 240 کارخانه ی یوگسلاویایی  به طور مستقیم و در حدود 1000 شرکت دیگر به طور غیر مستقیم در تولید تانک M-84 شرکت داشتند .

عادل خوجه بازدید : 3621 دوشنبه 23 دی 1392 نظرات (0)

تانک قدرتمند لئوپارد 2A7 حاصل همکاری مشترک ارتش آلمان با کمپانی Krauss-Maffei Wegmann که نتیجه ی آن تانکی است که اکنون مشاهده می کنید. هدف از این همکاری ساخت یک تانک بی نظیر و قدرتمند میدان نبرد است که تاکنون نتایج نشان از آن دارد که این برنامه بسیار موفق عمل کرده است. اولین رونمایی این تانک در سال 2010 صورت گرفت. لئوپارد 2A7 یک ارتقاء ارزشمن از نسخه ی 2A6 است که شامل برخی از زیر سیستم هایی از Leopard 2 است و همچنین لئوپارد 2A7 برای جنگ های شهری، درگیری های سطحی و همچنین عملیات های ارتش در نظر گرفته شده است. در حال حاضر این تانک یکی از 10 تانک برتر دنیا می باشد. ارتش آلمان در نظر دارد 50 تا 150 عراده Leopard 2 را به نسخه های 2A7 ارتقاء دهد. برنامه ارتقاء در سال 2012 آغاز شد. در سال 2011 کشور آلمان پذیرفت تا 200 عراده لئوپارد 2A7 را به عربستان سعودی بفروشد. بعد از آن کشور قطر نیز 62 عراده از این تانک را سفارش داد.

عادل خوجه بازدید : 3644 شنبه 14 دی 1392 نظرات (0)

پروژه ساخت تانک ملی ترکیه موسوم به آلتای یکی از مهمترین پروژه های نظامی کشور ترکیه است که در سطحی ملی و با استفاده از مشارکت داخلی و خارجی دنبال میشود. این پروژه به  افتخار ژنرال فخرالدین آلتای کسی که فرمانده سپاه پنجم سواره نظام ترکیه در مرحله پایانی جنگ استقلال ترکیه بود نام گذاری شده است. هدف ترک ها از تعریف این پروژه دستیابی به تانک اصلی میدان نبرد نسل سومی است که تولید ، توسعه و تعمیر آن در داخل کشور صورت پذیرد. پروژه آلتای در سال 2005 آغاز شد و قرارداد آن در سال 2007 مابین دبیرخانه صنایع دفاعی ترکیه (SSM) و صنایع اتوکار (Otokar) ترکیه منعقد گردید.  البته پروژه ساخت تانک ملی ترکیه از سال ها پیش و از اواسط دهه 90 به منظور ایجاد زیر ساخت های مستقل و قوی برای تولید تانک ملی کلید خورده بود اما در آن زمان به نتیجه ای نرسید و بعدها در قالب پروژه آلتای مجددا دنبال شد. قرارداد منعقد شده با صنایع اتوکار به ارزش 500 میلیون دلار به منظور طراحی ، توسعه و ساخت چهار نمونه اولیه از تانک ملی ترکیه بود. هر چند قرارداد با صنایع اتوکار به امضا رسید و بازیگر اصلی و مسئول این پروژه صنایع مذکور بود اما به زودی بازیگران جدیدی به پروژه آلتای وارد شدند.

عادل خوجه بازدید : 5953 جمعه 06 دی 1392 نظرات (0)

در طی جنگ جهانی دوم آلمانها سنگین ترین و تماشایی ترین تانکهای آن زمان را می ساختند و روسها با فاصله ای بسیار نزدیک آنها را دنبال می کردند. از نظر وزن، تانک روسی جوزف استالین پس از آخرین نمونه تایگر در جایگاه دوم قرارمی گیرد. از نقطه نظر جذابیت و جالب بودن، تانکهای  چند برجکی تی-35 و کاوی-2 هیولاوش به یادتایگر آلمانها پهلو می زدند.

عادل خوجه بازدید : 6956 جمعه 06 دی 1392 نظرات (0)

منحنی موفقیت های آلمان در طی جنگ جهانی دوم با منحنی وزن تانکهایش نسبتی معکوس دارد. پیروزی ورماخت در لهستان و فرانسه عمدتا توسط تانکهای سبک پانزر-1 و پانزر-2 به دست آمد. در این مرحله از جنگ بیش از سه چهارم تانکهای آلمان را این گونه تانکها تشکیل می دادند. پس از سال1942، درحالیکه سیمای شکست در چهره ورماخت ظاهرمی شد؛ تانکها سنگین -تایگر در تابستان سال1942 و پانتر در بهار سال1943- در صحنه نبرد پدیدار شدند. در سال1944، هنگامی که شکست ماشین نظامی هیتلر سراسری و قطعی شده بود، تانکهای سنگینی مانند کینگ تایگر و یادتایگر وارد معرکه شدند.

عادل خوجه بازدید : 7930 چهارشنبه 04 دی 1392 نظرات (0)

به شدت مرگبار و به کاملا پوشیده در زره، تایگر و مدل بعدی آن تایگر،2( ملقب به کینگ تایگر) وحشتناک ترین تانکهای آلمان در دوران جنگ جهانی دوم بودند اما پیچیدگی فنی آنها تولید و استفاده از آنها را در میدان نبردمحدود می کرد.

عادل خوجه بازدید : 3214 پنجشنبه 25 مهر 1392 نظرات (0)

 در سال های دهه هفتاد جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران از تانکی رونمایی کرد که آن را ذوالفقار ایران می خواند. نسل اول حرف چندانی برای گفتن نداشت اما برای شروع مناسب به نظر میرسید.نسل دوم آن نیز مدتی بعد پدیدار شد ، تا آن که چند سال پیش بود که ذوالفقار 3 به صورت مداوم در رژه های 29 فروردین و 31 شهریور به نمایش در آمد. از همان ابتدا به دلیل آنکه هیچ صبحتی از آن به میان نیامده بود، طبق معمول بحث های مفصل و بعضا غیر منصفانه ای در مورد این تانک ارائه شد. در این بین بودند برخی که این تانک را قدرتمند تر از آبرامز و لئوپارد می دانستند و برخی هم کم تر از تی 72 یا حتی  ماکتی برای نمایش و فریب. در هر حال چندی پیش به مناسبت دهه فجر پس از گذشت در حدود بیست سال از ساخت نسل اول ، نسل جدید تانک ذوالفقار ایران رونمایی شد و با پخش تصاویر حرکت و شلیک موفقیت آمیزخود بسیاری از شبهات را از بین برد و ایضا به وجود آورد! مقاله زیر سعی در بررسی نسل جدید این تانک دارد و تلاش شده تا جایی که می شود منصفانه و بدون بزرگ و کوچک نمایی به بررسی و تحلیل آن بپردازد.

عادل خوجه بازدید : 2877 چهارشنبه 24 مهر 1392 نظرات (0)

لکلرک(Leclerc) نام تانک رزمی پیشرفته ای است که توسط کارنجات جیات(Giat) فرانسه ساخته شده و توسعه یافته است. این تانک درارتش کشورهای و امارات متحده عربی عملیاتی گردیده است . لکلرک فقط یک تانک به معنای کلاسیک آن نیست بلکه یک سیستم جنگ افزاری پیشرفته می باشد که به جدیدترین سلاح های عصر خود مجهز شده است . جدیدترین فناوری های نظامی بکار رفته در این تانک موجب شده است که فاکتورهای برتری رزمی همچون قدرت تحرک ، مانور پذیری ، قدرت آتش و ضریب ایمنی حفاظتی این تانک به بالا ترین حد ممکن برسد . تانک لکلرک از سال 1990 میلادی واری خط تولید گردید و در سال 1992 در ارتش فرانسه و به دنبال آن در سال 1995 در ارتش امارات متحده عربی عملیاتی گردیده است . لازم به ذکر است که تانک بهینه سازی شده لکلرک باکد(MK2) نیز در سال 1998 وارد خط تولید گردید .

عادل خوجه بازدید : 3122 جمعه 19 مهر 1392 نظرات (0)

 تانک T55 تانک افسانه ای شوروی بود ، این تانک با تولید رسمی 100000 دستگاه یکی از پر تولید ترین تانک های تاریخ به شمار می رود ، این تانک در از ابتدای ساخت تا کنون با اکثر تانک های غربی مواجه شده است و در بسیاری از موارد به خوبی از پس تانک های غربی بر آمده است . در جریان جنگ شش روزه و یوم کیپور در سال 1967 که مابین اعراب و رژیم اشغالگر قدس رخ داد ، رژیم اشغالگر قدس از تانک های شرمن به روز شده ، سنتوریون ، اسکورپیون و تانک های سبک ساخت فرانسه و آمریکا استفاده می کرد ، اما هیچ کدام از این تانک ها در برابر تانک T55 حرفی برای گفتن نداشتند ، در جنگ تحمیلی ایران و عراق نیز تانک های T55 برای ایران دردسر بسیاری تولید می کردند ، در درگیری های پراکنده ای که در اقصا نقاط جهان رخ داده است ، این تانک نقش موثری داشته است و اکثر کارشناسان عقیده دارند که این تانک یکی از بهترین تانک ها از نظر طراحی و توانمندیها می باشد ، جالب است بدانید طرح این تانک یکی از بهترین ها به شمار می رود که هم اکنون تانک هایی در جهان وجود دارند که از طرح تانک T55 در ساخت آن استفاده شده است . مثل تانک جگوار که بر اساس طرح تانک T55 ساخته شده است . در ادامه به معرفی انواع مدلهای به روز شده این تانک در کشورهای مختلف می پردازیم .

عادل خوجه بازدید : 3023 جمعه 19 مهر 1392 نظرات (0)

تانک T55 تانک افسانه ای شوروی بود . این تانک با استفاده از طرح تانک T34 ساخته شد و از سال 1951 رسما در ارتش سرخ شوروی مشغول خدمت شد . از این تانک بیش از 100000  دستگاه تولید شد و از این رو یکی از پرتولید ترین تانک های قرن بیستم به شمار می رود . این تانک در دوران جنگ سرد (به همراه تانک های T62 ) ستون فقرات یگان های زرهی ارتش سرخ را تشکیل می داد . در اوج جنگ سرد هزاران دستگاه از این تانک در بخش های شرقی اروپا (بیشتر از همه در اوکراین مستقر بودند)  مستقر شده بودند و آماده بودند که در صورت بروز جنگ به سمت اروپای غربی سرازیر شوند . در این دوران کشورهای هم پیمان با شوروی و همچنین کشورهایی که از تسلیحات شرقی در نیروهای نظامی خود استفاده می کردند ، این تانک را در مقیاس وسیع به خدمت گرفتند . این تانک هنوز هم در کشورهای زیادی ( از جمله ایران ) مشغول به خدمت است . برخی از کشورها این تانک را مورد بهسازی قرار داده اند و از آن در نقش تانک پشتیبانی استفاده می کنند . برخی دیگر از کشورها نیز آنرا به نفربر های سنگین تبدیل کرده اند و از آن در نقش نفربر استفاده می کنند . در این مقاله به بررسی تاریخچه عملیاتی این تانک افسانه ای ، که در طول عمر خدمتی خود تا کنون با تانک های مختلفی رو در رو شده است ، خواهیم پرداخت .

عادل خوجه بازدید : 2917 پنجشنبه 18 مهر 1392 نظرات (0)

در جریان جنگ جهانی دوم تانک های اهمیت بسیار بالایی داشتند. در جریان جنگ جهانی دوم ، کارشناسان نظامی جهت برآورد کردن توان دشمن فاکتورهای مختلفی را در نظر می گرفتند که یکی از اصلی ترین و مهمترین عوامل برای برآورد توان نظامی دشمن ، تعداد تانک های دشمن بود. می توان به جرات گفت که تانک ها در جریان جنگ جهانی دوم پرکاربرد ترین جنگ افزارها به شمار می رفتند. طرفین درگیر جنگ به مقیاس وسیعی از تانک ها استفاده می کردند. آمریکا از تانک های ام 4 شرمن ، انگلیس از تانک های کروزر ، وایکرز و بولداگ ، فرانسه از تانک های سری AMX و LT ، ژاپن از تانک های تایپ 97 و تایپ 89 و تایپ 95 هاگو و اتحاد جماهیر شوروی نیز از تانک های بی تی 7 ، تی 28 و تی 34 استفاده می کردند. با توجه به رقابت زیادی که ما بین دول متخاصم وجود داشت ، طرفین سعی می کردند که در تولید تانک از دیگر رقیبان و دشمنان خود پیشی بگیرند. به عنوان مثال ، آلمان نازی در سال 1939 سالانه 1900 دستگاه تانک تولید می کرد.

عادل خوجه بازدید : 4381 پنجشنبه 18 مهر 1392 نظرات (0)

هند و پاکستان تا کنون چندین بار با هم در درگیریهای کوچک و بزرگ شرکت داشته اند و هم اکنون نیز با آنکه بین دو کشور آتش بس بر قرار شده است ، اما مشابه اتفاقی که در جریان جنگ سرد مابین شوروی و آمریکا اتفاق می افتاد و هر یک از دو کشور آمریکا و شوروی با ساخت جنگ افزار جدید ، طرف مقابل را تهدید می کرد ، ما بین هند و پاکستان نیز چنین رقابت تسلیحاتی بر قرار است . اگر هند موشک بالستیک جدیدی را آزمایش کند ، بلافاصله پس از چند روز پاکستان نیز موشک بالستیک جدید خود را آزمایش می کند . اگر پاکستان شناور جدیدی را وارد ناوگان دریایی خود کند ، بلافاصله پس از چند روز هند اقدام به آزمایش موشک ضد کشتی می کند . در جریان این رقابت تسلیحاتی که ما بین این هند و پاکستان رخ داده است ، ارتش هند تانک قدرتمند آرجون را برای تقویت قوای زرهی خود طراحی و تولید کرد ، پس از چند سال ارتش پاکستان در پاسخ به تولید تانک آرجون از طرف هند ، تانک مدرن الخالد را به منظور افزایش توان زرهی خود تولید کرد . در این مقاله به مقایسه این دو تانک می پردازیم .

عادل خوجه بازدید : 4273 شنبه 23 شهریور 1392 نظرات (0)

ام۱ آبرامز (به انگلیسی: M1 Abrams) تانک M1 ابرامز بعنوان تانک جنگی اصلی ارتش ایالات متحده جایگزین تانک M60 Patton در سال 1980 شد. این تانک دارای سه مدلM1، M1A1، M1A2 می باشد. نام این تانک به احترام ژنرال کرایتون ابرامز، فرمانده سابق گردان زرهی 37 نیروی زمینی امریکا، ابرامز نامگذاری شده است. طراحی M1 در شرکت جنرال داینامیکس انجام گرفت و در نهایت این تانک در سال 1980 وارد خدمت شد. مدل ارتقا یافته M1 ، M1A1 نام دارد که در سال 1985 عرضه شد. M1A1 دارای توپ 120 میلیمتری بدون خان بوده که توسط شرکت آلمانی Rheinmetall طراحی شده است. همچنین این مدل دارای زره تقویت یافته و سیستم حفاظت NBC1 می باشد.

عادل خوجه بازدید : 11230 شنبه 23 شهریور 1392 نظرات (0)

1- حتما قبل از عملیات سلاح خود را بازدید کنید و1 الی 2 موشک نیز با آن شلیک کنید تا هم قلق سلاحتان بدست آید و هم مطمئن شوید که سلاحتان بخوبی کار میکند.

2- در هنگام حرکت بسوی عملیات ، با کمکهای خود حرکت کنید و در زمان درگیری کمکهای خود را گم نکنید تا دچار کمبود مهمات و تأمین نشوید.

3- در حین حرکت بسوی دشمن بندهای پائین کوله آرپی جی خود و کمکی را باز کنید،بدلیل اینکه دیده شده گلوله سلاحهای سبک به خرج پرتاب اصابت کرده و چونکه کوله به نفر محکم بسته شده خطراتی را برای نفرات حمل کننده بوجود آورده است.

عادل خوجه بازدید : 3238 شنبه 23 شهریور 1392 نظرات (0)

T-90MS جدیدترین شاهکار شرکت تانکسازی معروف Uralvagonzavod است که نسخه ی تولیدی تانک آزمایشی ارتقا یافته ی T-90M بوده و نسبت به پدر خود ، T-90 (معروف به تانک پرنده) ارتقا قابل توجهی یافته است . این تانک اولین بار در سپتامبر 2011 در نمایشگاه نظامی روسیه رونمایی شد اما اطلاعات منتشره از آن محدود و در حد حدس و گمان بود . اما بار دیگر ، روسها جدیدترین اسباب بازی خود را به نمایشگاه Defexpo India 2012 در دهلی نو برده اند تا افسانه ی ویرانی این بار بیشتر در معرض عموم قرار گیرد .
تانک T-90MS را میتوان تانک T-90 دهه ی جدید دانست ، چراکه اولین تانک T-90 در سال 1993 و با سیستمهای الکترونیکی و توانایی های دهه ی 90 ساخته شد که هرچند توانایی های زیادی به ارمغان آورده ، اما 20 سال بعد یعنی امروز ، تکنولوژی های الکترونیکی و مدیریت نبرد جدید راه خود را به هر جنگ افزار و سیستمی باز نموده اند ، T-90 هم با ارتقا MS نشان داد در این عرصه قصد ندارد از قافله عقب بماند ، لذا عمده ی تغییرات T-90MS نسبت به سلف خود را میتوان در اضافه شدن سیستم های الکترونیکی شناسایی و کنترل آتش دقیق دانست .

تعداد صفحات : 2

درباره ما
وبگاه میلیتاری یکی از جامع ترین وب سایت های حوزه نظامی در ایران می باشد. این وبگاه کار رسمی خود را از شهریور ماه سال 92 آغاز کرد. همواره هدف و تلاش این وبگاه خدمت به حوزه نظامی کشور عزیزمان ایران بوده و وابسته به هیچ جناح و گروه خاصی نیست. از شما دعوت می شود با پیوستن به این وبگاه برای ما دلگرمی بزرگی باشید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 583
  • کل نظرات : 20
  • افراد آنلاین : 6
  • تعداد اعضا : 137
  • آی پی امروز : 217
  • آی پی دیروز : 281
  • بازدید امروز : 525
  • باردید دیروز : 961
  • گوگل امروز : 20
  • گوگل دیروز : 49
  • بازدید هفته : 10,060
  • بازدید ماه : 2,819
  • بازدید سال : 141,947
  • بازدید کلی : 5,084,936