loading...

میلیتاری (Military) |مقالات نظامی

اوکراین در سال 1995 اولین نمونه بهینه سازی شده تانک تی-80 ساخت شوروی را با نام تی-84 به دنیا معرفی کرد. اما اوکراینی ها سال های بعد تصمیم گرفتند تا تانک تی-84 را نیز به روز رسانی کنند تا این تانک ب

آخرین ارسال های انجمن
عادل خوجه بازدید : 20710 چهارشنبه 18 شهریور 1394 نظرات (0)

اوکراین در سال 1995 اولین نمونه بهینه سازی شده تانک تی-80 ساخت شوروی را با نام تی-84 به دنیا معرفی کرد. اما اوکراینی ها سال های بعد تصمیم گرفتند تا تانک تی-84 را نیز به روز رسانی کنند تا این تانک بتواند با تجهیزات جدید در میان تانک های مدرن حرفی برای گفتن داشته باشد.

 

thumb_FTtwFN8.jpg

مقایسه ظاهری تانک تی-yatagan 84 و Oplot-M

 

تانک اصلی میدان نبرد  BM Oplot یا Oplot-M در حقیقت همان نسخه به روز رسانی شده تانک تی-84 است که توسط دفتر طراحی ماشین سازی خارکف موروزوف (KMDB) طراحی شده است. وزارت دفاع اوکراین در سال 2009 این تانک را به خدمت گرفت و در سپتامبر سال2011 ، ارتش سلطنتی تایلند سفارش 49 دستگاه تانک Oplot-M را به شرکت اوکراینی Ukrspetzexport داد. این تانک دارای یک طرح معمولی شرقی با 3 خدمه می باشد. محفظه راننده در جلو و بخش مرکزی بدنه قرار دارد همچنین دریچه راننده به سمت راست باز می شود ، برجک تانک در وسط بدنه قرار میگیرد فرمانده تانک در سمت راست و توپچی در سمت چپ بر جک قرار دارند و هرکدام دارای یک دریچه جدا گانه هستند . بسته قدرت نیز در عقب بدنه جای گرفته است .

thumb_2ZkkAFvPQCw.jpg thumb_A01170869150531125443.jpg

 تعدادی از تانک های Oplot-M در حال تحویل به ارتش سلطنتی تایلند

 

برای راننده 3 پریسکوپ تعبیه شده است ، که می توان پرسکوپ وسطی را به یک دستگاه دید در شب TVN-5مجهز کرد. سیستم کنترل آتش این تانک شامل:

1-  سیستم دید در روز توپچی 1G46M که از یک تثبیت کننده دو محوره برای افزایش دید و دقت بهره می گیرد. سیستم دید در روز توپچی  1G46M برای مشاهده ، تشخیص و شناسایی اهداف و نابود کردن آن با توپ یا مسلسل هم محور کاربرد دارد. همچنین  این سیستم دارای یک سامانه ی کنترل موشک هدایت لیزری  در طول روز است . دید 1G46M دارای بخش های پردازنده داد ها ، مسافت یاب لیزری ، کنترل پنل و واحد تثبیت کننده است . میزان حداکثر بزرگنمایی این دید 12برابر و میزان برد فاصله یاب لیزری بین 400 تا 5000 متر با خطای ±10 متر است.

 

thumb_14-tvn-5ml.jpg

دستگاه دید در شب  TVN-5راننده تانک

thumb_1g46_950.jpgthumb_Oplot_013l.jpg

 سیستم دید در روز توپچی 1G46M

 

2- سیستم دیده پانورامیک فرمانده PNK-6 توانایی کشف و تشخیص اهداف را در  طول روز و شب در آسمان و زمین را داراست . همچنین این سیستم می تواند با کمک فاصله یاب لیزر فاصله اهداف را کشف کند. علاوه بر این فرمانده می تواند اهدافی را برای توپچی تعیین نمایید و یا خود کنترل شلیک توپ اصلی ، مسلسل هم محور و موشک هدایت شونده را در دست بگیرد. محدوه دید پانورامیک PNK-6 17+ تا +65 درجه عمودی و 360 درجه افقی است.

thumb_pnk6_950.jpg

سیستم دیده پانورامیک فرمانده PNK-6

 

3- سیستم دید حرارتی PTT-2: این سیستم برای مشاهد ، تشخیص و شناسایی اهداف در تمامی شرایط عملیاتی است. حداکثر بزرگنمایی این دید 12x و بیشتر برد برای شناسایی اهداف 2500 متر است.

thumb_Oplot_014l.jpg

سیستم دید حرارتی PTT-2

 

همچنین این تانک به کامپیوتر بالستیک TIUS-VM  مجهز است. این سیستم اطلاعات نظیر فاصله تا هدف ، شدت و جهت باد، گرمای محیط ، زاویه لوله توپ ، زاویه ی قرار گیری هدف ، سرعت تانک، سرعت هدف و ... را از محیط به کمک سنسور های نصب شده  بر روی تانک دریافت و پردازش می کند . البته خدمه نیز می تواند داده های را به طور دستی برای پردازش دقیق تر به کامپیوتر بدهند. سپس محاسبات لازم جهت شلیک گلوله را انجام می شود. به علاوه برای شلیک با دقت بالا در حین حرکت نیز این تانک به یک استابلایزر اصلی ( ثبیت کننده ) برای توپ مجهز است. سلاح اصلی این تانک یک توپ 125 میلی متری بی خان به اسم  KBA-3  است . لوله توپ توانایی حرکت از 4- تا +15 درجه در حالت عمودی را دارد. همانند  عموم تانک های شرقی و مدل قبلی تی-84 که از بارگذار های چرخ و فلکی بهره میگیرند این تانک نیز به یک بار گذار چرخ و فلکی مجهز است . مدت زمان لود این اتولدور در صورت چرخش یک تیوپ 7 ثانیه و در صورت یک چرخش 180 درجه ای 12.5 ثانیه طول میکشد . تانک Oplot-M توانایی شلیک مهماتی همچون شدیدالانفجار ترکش دار( HE-FRAG ) ، پرتابه های کفشکدار تثبیت شده با بالک (APFSDS)و مهمات شدیدالانفجار ضد تانک( HEAT ) را دارد.  علاوه بر این توپ اصلی این تانک توانایی شلیک موشک هدایت شونده لیزری برای انهدام اهدافی همچون تانک ها ، وسایل نقلیه زرهی و اهداف پروازی در ارتفاع کم در محدوده 5,000 متری را دارد. این موشک هدایت شونده با یک سر جنگی دوگانه توانایی انهدام اهدافی که داری زره های واکنشی و یا زره های که با فاصله نصب می شوند را دارا است.

thumb_5Rz3JrQ.jpg thumb_1385058692-mbt_oplot_speredi_close

 

thumb_Oplot_024l.jpg thumb_Oplot_025l.jpg

سنسور های کامپیوتر بالستیک در نقاط مختلف تانک نصب شده اند .مانند آنتن های هواشناسی نصب شده در بشت برجک

thumb_kba3l.jpg

توپ 125 میلیمتری KBA-3

thumb_Oplot_008l.jpg

نمای گرافیکی از اتولودر چرخ وفلکی تانک

 

تسلیحات ثانویه این تانک ، مسلسل KT-7.62 هم محور 7.62 میلیمتری با نرخ آتش 700-800 گلوله بر دقیقه  و مسلسل ضد هواییKT-12.7  که در بالایی برجک قرار دارد با کالیبر 12.7 میلی متری و نرخ آتش 700 گلوله بر دقیقه می باشد. در این تانک  مسلسل ضد هواییKT-12.7  به طور کنترل از راه دور در اختیار فرمانده تانک است زوایه چرخش این مسلسل از -3 تا +60 درجه در حالت عمودی و چرخش افقی 360 درجه است ، برد موثر این مسلسل 2000متر می باشد. این تانک 45 گلوله برای توپ اصلی داخل خود ذخیر میکند که 28 گلوله در داخل اتولودر قرار دارد. نکته ای که در مورد اتولودر وجود دارد این است که فقط 4 نوع پرتابه مختلف می توان در داخل اتولودر قرار داد.1,250 گلوله نیز برای مسلسل هم محور و 450 گلوله برای مسلسل 12.7 میلیمتری در نظر گرفته شده است.  زره تانک Oplot-M یک زره چند لایه کامپوزیتی است می تواند در برابر طیف گسترده ای از حملات ایستادگی کند ، از جمله در مقابل پرتابه های شدیدالانفجارضد تانک (HEAT) ، پرتابه های کفشکدار تثبیت شده با بالک (APFSDS) مقاومت می کند. همچنین زره های واکنشی ضد کلاهک انفجاری  (ERA-BATW) با نام  Nozh-2 نصب شده بروی برجک، اطراف بدنه و سینه تانک  باعث ارتقای حفاظت تانک می شوند به طوری که گفته می شود این نوع زره واکنشی توانایی مقاومت در برابر پرتابه های انرژی جنبشی ، انرژی شیمیایی، مهماتی با سر جنگی دوگانه ، موشک های ضد زره مثل TOW ، میلان ، Shturm-S و... را دارد. از جمله خوصیات این زره واکنشی عمل نکردن آن در مقابل گلوله های 12.7 میلی متر ، پرتابه های 30 میلی متری و ترکش های گلوله های کالیبر بالا است. محدوده دمایی برای نگه داری این زره های واکنشی دمایی بین +55 تا -50 درجه سانتی گراد است همچنین تحت شرایط رطوبت بالا (100٪) در درجه حرارت 35 درجه سانتیگراد نیز می توان این زره های واکنشی را نگهداری کرد. عمر متوسط مواد منفجر در داخل این زره های واکنشی در شرایط استاندارد حدود 10 سال است. اوکراینی ها ادعا دارند این زره واکنشی توانایی رقابت با زره کنتاکت  5 روسی را دارد. این تانک در برابر مین ها و بمب های کنار جاده ای نیز مقاومت قابل توجه ای دارد به طوری که صورت انفجار 10 کیلوگرم تی ان تی در زیر شنی ها  و 4 کیلوگرم در زیر جایگاه راننده تانک بدون صدمه رسیدن به تجهیزات و خدمه به فعالیت خود ادامه می دهد.

thumb_6757.jpg thumb_1385058696-img_0031.jpg

 

thumb_Oplot_028l.jpg thumb_Oplot_029l.jpg thumb_Oplot_030l.jpg

زره های واکنشی Nozh-2

 

در بخش کناری بدنه و بخش جلویی زیر بدنه تانک لایه های لاستیکی  برای مقاومت در برابر سلاح های ضد تانک نصب شده است. برای بهبود امنیت خدمه و حفاظت تانک در مقابل تسلیحات هدایت شونده ضد تانک این تانک به سیستم اقدامات متقابل Varta مجهز است. این سیستم شامل بخش های اصلی سنسورهای هشدار قفل لیزری ، اخلالگرهای مادون قرمز و لانچرهای دودزا 6 تایی aerosol است. سامانه Varta بروی تانک های میدان نبرد سری تی 55 ، تی 62 ، تی 72 وتی 80 نصب شده است. این سامانه توانایی مقابله با تسلیحات هدایت شونده با هدایت فرو سرخ را با استفاده از اخلالگر های فروسرخ را دارد. محل قرار گیری اختلال گرهای فرو سرخ به گونه ای است که در جهت افقی یک زاویه ±18 درجه و در جهت عمودیزاویه ±2  درجه را پوشش می دهند و با ایجاد امواج موجب اختلال در مسیریابی  و هدف یابی موشک می شوند . اجزایی اختلال گرهای فرو سرخ شامل دو اخلالگر ، دو تعدیل کننده و یک پنل کنترل است. اخلالگر ها و تعدیل کننده در بیرون تانک قرار دارند و پنل کنترل در داخل تانک نصب شده است. برای مقابل با تسلیحات ضد زره هدایت لیزری نیز 4 سنسور های هشدار قفل لیزری که دو عدد از آنها در کناره برجک و دوتایی دیگر در جلویی برجک نصب شده اند. در صورت کشف قفل لیزری اطلاعات دریافتی به بخش کنترل شامل پنل های کنترل و واحد های کنترل که در داخل تانک قرار دارند ارسال می شود و بخش کنترل به طور اتوماتیک نارنجک های دودزایی  aerosol را به سمت هدف پرتاب می کند تا با ایجاد پرده دود قفل لیزری از بین برود . در صورت نیاز خدمه می تواند از نارنجک های دود زا به طور دستی استفاده کنند.

thumb_1372764206-Oplot031l-o.jpg

اجزایی اصلی سیستم متقابل Varta

thumb_31-illuminantl.jpg

اختلال گر فرو سرخ

thumb_Infra-red_jammer_modulator.jpg

تعدیل کننده اخلال گرهای فرو سرخ

thumb_30-coarse-headl.jpg thumb_30-precision-headl.jpg

حسگرهای لیزری با دقتهای متفاوت

thumb_32-grenadesl.jpg

لانچرهای دودزا 6 تایی aerosol

thumb_32-sse-control-boardl.jpg

پنل کنترل دستی نارنجک های دود زا

 

برای حفاظت بیشتر خدمه  و تجهیزات این تانک به سیستم حفاظت ش.م.ر  مجهز است. یکی از اجزایی این سامانه اشکارساز مواد شیمیایی و رادیو اکیتو PRHR-M1 است . این اشکارساز می تواند مواد سمی و اشعه گاما را بروی زمین یا در هوا تشخیص بدهد ،به خدمه هشدار بدهد و آنها را  از خطر اگاه سازد همچنین به طور اتوماتیک فرامین لازم برای حفظ جان خدمه انجام می دهد. بخش دیگر این سیستم واحد های فیلتر و تهویه هستند. وظیفه این بخش تصفیه هوایی الوده ، هوای سمی، گرد و غبار رادیواکتیو، ذرات معلق مضر  و ایجاد هوای پاک وسالم برای خدمه است. در صورت ایجاد اتش سوزی در داخل تانک سیستم اطفاء حریق اتوماتیک وارد عمل میشود . این سیستم مجهز به دو سنسور نوری و حرارتی برای تشخیص حریق است . همچنین این سامانه در صورت ایجاد حریق واحد های فیلتر و تهویه را فعال میکند. از جمله ویژگی های دیگر این سیستم  امکان به کار انداخت آن به طور دستی توسط خدمه  است.  این سامانه از 4 مخزن اطفاء حریق 2 لیتری بهره میگیرد .

 

thumb_Oplot_033l.jpg

آشکارساز مواد شیمیایی و رادیو اکیتو PRHR-M1

thumb_34-nbcsysteml.jpg

ارتباط بین سیستم حفاظت ش.م.ر و بقیه تجهیزات تانک

thumb_Filter-ventilation_unit.jpg

واحد فیلتر تصفیه ی هوا

thumb_Oplot_034l.jpg

بخشی از کپسول های اطفاء حریق

 

در بخش پیشرانه این تانک به یک موتور 6 سیلندر دیزل توربوشارژ به نام 6TD-2E  که 1200 اسب بخار  قدرت دارد مجهز شده است. در حقیقت این پیشرانه مدل بهبود یافته موتور دیزل توربوشارژ 6TD-2 است که در تانک تی 84 از آن استفاده شده بود. در مواقع خاموش بودن پیشرانه برق تانک از یک واحد قدرت کمکی تامین می شود. سیستم خنک کننده ی این پیشرانه با مایع انجام میشود. سیستم انتقال قدرت شامل دو جعبه دنده سیاره ای هم راستا با جعبه دنده جانبی است. جعبه دنده سیاره ای داری 7 دنده به جلو و 1 دنده به عقب است . میزان سرعت در دنده یک حدود 8,4 کیلومتر بر ساعت ،  در دنده 7هفت حدود 69,3 کیلومتر برساعت و در دنده عقبی حدود 4,8 کیلومتر برساعت سرعت دارد. برای تحرک تانک  Oplot-M 12عدد چرخ جاده ای همراه با  شنی کف لاستیکی قرار داده شده است.سیستم تعلیق شامل 12 عدد تعلیق میله ای پیچشی به همراه 6 عدد ضربه گیر تلسکوپی هیدورلیکی است. سیستم ارتباطی تانک یک رادیوی VHF  مدل R-030U و رادیوی HF مدل R-163-50K است . علاوه براین برای ارتباط خدمه در داخل تانک باهم نیز یک سیستم ارتباطی جداگانه تعبیه شده است.

 در اخر مشتریان می توانند تجهیزات اضافه ای همانند : دستگاه دید شب برای راننده ، استتار بصری/ حرارتی ، تهویه مطبوع برای خدمه و تجهیزات عبور ازآب عمیق را برای تانک ها

Oplot-M سفارش دهند.

 

thumb_mod-08l.jpg

بسته قدرت به همراه پیشرانه 6TD-2

 

thumb_VHF_radio_set.jpg

رادیوی VHF  مدل R-030U

thumb_HF_radio_set.jpg

رادیوی HF مدل R-163-50K

thumb_t-84suspl.jpg

شنی کف لاستیکی

thumb_Oplot_040l.jpg

استتار بصری/ حرارتی

مشخصات کلی تانک Oplot-M

thumb_1385058694-img_4533.jpg

خدمه : 3نفر

وزن : 51 تن

طول با احتساب لوله : 9.72 متر

طول بدنه : 7.7 متر

عرض :41.7 متر

ارتفاع با احتساب دید فرمانده : 2.8متر

تسلیحات : توپ 125 میلیمتری – مسلسل 7.62 میلی متری– مسلسل ضد هوایی 12.7 میلیمتری

پیشرانه : دیزل توربو شارژ 6TD-2E  با قدرت 1200 اسب بخار

حداکثر سرعت در جاده: 70 کیلومتر / ساعت

برد : 450 کیلومتر

عبور از شیب :60 درجه

عبور از شیب جانبی : 30 درجه

گام عمودی : 1متر

عبور از گودال : 2.85 متر

عمق شناوری : 1.8 متر

عمق شناوری با تجهیزات : 5 متر

 

منبع : 

http://www.military.ir/forums/topic/29453-oplot-m%D8%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DA%AF%D8%B4%D8%AA-%D8%AA%D8%A7%D9%86%DA%A9-t-84-%D8%A8%D9%87-%D9%85%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D9%86%D8%A8%D8%B1%D8%AF/

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
وبگاه میلیتاری یکی از جامع ترین وب سایت های حوزه نظامی در ایران می باشد. این وبگاه کار رسمی خود را از شهریور ماه سال 92 آغاز کرد. همواره هدف و تلاش این وبگاه خدمت به حوزه نظامی کشور عزیزمان ایران بوده و وابسته به هیچ جناح و گروه خاصی نیست. از شما دعوت می شود با پیوستن به این وبگاه برای ما دلگرمی بزرگی باشید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 583
  • کل نظرات : 20
  • افراد آنلاین : 7
  • تعداد اعضا : 137
  • آی پی امروز : 203
  • آی پی دیروز : 281
  • بازدید امروز : 489
  • باردید دیروز : 961
  • گوگل امروز : 12
  • گوگل دیروز : 49
  • بازدید هفته : 10,024
  • بازدید ماه : 2,783
  • بازدید سال : 141,911
  • بازدید کلی : 5,084,900