loading...

میلیتاری (Military) |مقالات نظامی

پیش از ادامه سایر نسخه ها تانک مرکاوا به سراغ معرفی کردن سیستم حفاظت فعال این تانک موسوم به تروفی میپردازیم....     سامانه تروفی TROPHY سامانه ي حفاظتي فعالي است ك

آخرین ارسال های انجمن
عادل خوجه بازدید : 3208 سه شنبه 15 اسفند 1396 نظرات (0)

پیش از ادامه سایر نسخه ها تانک مرکاوا به سراغ معرفی کردن سیستم حفاظت فعال این تانک موسوم به تروفی میپردازیم....

 

 

سامانه تروفی


TROPHY سامانه ي حفاظتي فعالي است كه براي دفاع از تانكهاي مركاوا 4 نيروهاي دفاعي اسراييل IDF طراحي شده.اين سامانه بر روي خودروهای زرهي سبك و سنگين نصب ميشود وميتواند از خودروي زرهي در برابر موشكهاي هدايت شونده و راكتهاي ضد تانك محافظت كند.سامانه ي TROPHY توسط RAFAEL و ELTA از اسراييل طراحي شده بود ولي پس از جنگ 33 روزه توسعه ي آن با سرعت بيشتري ادامه يافت (اكنون  کاملا عملياتي است) .


طرز كار TROPHY از اين قرار است كه در ابتدا هدف (موشك يا راكتي كه به خودروي زرهي شليك شده) توسط 4 صفحه ي تخت راداري كه در اطراف برجك قرار دارند و رادار داخلي خودروي زرهي كشف شده و سرعت و جهت آن توسط رايانه ي مركزي محاسبه ميشود.پس از اينكه هدف به فاصله ي مناسب (10 متري ) رسيد،دو پرتاب كننده كه در بالاي برجك قرار دارند،تعداد معيني ساچمه ي ريز (مانند ساچمه هاي شاتگان) را به طرف هدف پرتاب ميكنند.براي جلوگيري از صدمه ديدن سربازاني كه در اطراف خودروي زرهي قرار دارند يا پشت آن پناه گرفته اند،رادار سامانه كه در باند F/G كار ميكندتوانايي شناسايي عوارض زميني و اهداف كوچكي به اندازه يك انسان را دارد.

 

 

رايانه ي مركزي پس از شناسايي هدف،مسيري را براي شليك ساچمه ها انتخاب ميكند كه هيچ سرباز خودي در اطرافش نباشد. TROPHY به كمك رادار بسيار پيشرفته حفاظت 360 درجه را در اختيار خودروها قرار ميدهد (چيزي كه در تنها سيست دفاع فعال عملياتي جهان يعني DROZD روسي 180 درجه ي روبروي تانك بود).يكي ديگر از مشخصات منحصر به فرد TROPHY ، وزن زير 500 كيلوگرم آن است كه در مقايسه با DROZD تقريبا يك سوم است.TROPHY ميتواند چند هدف را همزمان شناسايي كند.
 

منبع بخش تروفی

 

سایر گونه ها مرکاوا به شرح زیر است :

 

 

مركاواي آمبولانس Merkava Tankbulance

در داخل برخي از مدلهاي مركاوا، تجهيزات آمبولانس نصب شده است و قسمت عقب تانك، به نحوي تغيير يافته است كه بتواند مجروحين را با برانكارد حمل كند، ضمن اينكه تجهيزات كمكي پزشكي نيز در داخل آن افزوده شده است.
بزرگتري خاصيت تانكبولانس، استحكام زياد و درب‏هاي خروجي عقب مي‏باشد كه تخليهء مجروحين را در زير آتش شديد و به هنگام پاسخگويي تيربارچي تانك به آتش دشمن، امكان‏پذير مي‏سازد.
 

 

Merkava IFV Namer

مركاواي نوع ARV يا «وسيلهء زرهي ترميم‏يافته» به نام Nammer (ببر به زبان عبري) شناخته مي‏‎شود؛ در واقع يك خودروي زرهي بر اساس شاسي تانك مركاوا مي‏باشد. اين مدل، قادر است تانكهاي از كار افتاده يا آسيب‏ديده را به وسيلهء موتور اضافي خود، به عقب حمل كند.

 

 

APC/IFV

اسرائيل يک خودروي زرهي سنگين با کاربري APC و IFV بر اساس شاسي تانک مرکاوا طراحي کرده است. اين خودرو به نام Nemmera معرفي شده است که در زبان عبري به معني «ماده ببر» مي باشد؛ اما اصل توليد چنين وسيله اي، ارزش گذاري به جان نفرات يک جوخهء نظامي مي باشد، به ويژه اينکه به قيمت تمام شدهء يک تانک مرکاوا هزينه دربردارد زيرا بر اساس بدنهء مرکاوا،‌ ساخته شده است. به دنبال اجراي عمليات رنگين کمان (מבצע קשת בענן) و آسيب پذيري نفربرهاي زرهي M-113 و Stryker، وزارت دفاع اسرائيل تصميم به اجراي برنامهء Nemmera گرفت.


به تاريخ 15 فوريه 2004، روزنامه ماآريو (Ma'ariv) گزارش کرد که يک نمونهء‌ اوليهء اين خودروي زرهي، مجهز به يک مسلسل سنگين، در منطقه پل گيواتي (Givati Bridge) مورد آزمايش قرار گرفته است؛ به طوري که مسلسل اين خودروي زرهي، از داخل بارگذاري و کنترل مي شده است. همچنين قرار بر اين شد که نام خودروي زرهي از Nemmera به Nammer (به معني ببر) تغيير يابد.

عمليات رنگين کمان يا Operation Rainbow به تاريخ 18 مي 2004 و در منطقهء نواز غزه به جهت نابودي هسته هاي تروريسم آغاز گشت. در جريان اين عمليات، تونلهايي که جهت انتقال مهمات از مصر به نوار غزه حفر شده بودند، کشف گرديدند. اين عمليات بعد از آن آغاز شد که 13 سرباز اسرائيلي، به دست فلسطيني هاي مسلح، به قتل رسيدند. اجراي اين عمليات، مانع از رسيدن کشتي حاوي سلاحهايي نظير موشک ضدهوايي Sa-7  (استرلا-2) و موشک ضدتانک AT-3 Sagger بدست فلسطيني ها شد. اين سلاح ها به مصر قاچاق شده و قرار بود با کشتي به غزه حمل شوند.
 


Merkava Howitzer Sholef



در منطقهء‌ بيت هاتوتچان دو نمونهء اوليهء توپ خودکششي 155 ميلي متري هويتزر Sholef (با نام ديگر Slammer) به وسيلهء کارخانجات Soltam بين سالهاي 1984 تا 1986 ساخته شدند.
اين خودروي زرهي 45 تني، مجهز به يک توپ بلند کاليبر 52 مي باشد که بردي بيش از 40 کيلومتر دارد و قادر است حين حرکت، شليک کند. اين توپ خودکششي، هيچگاه به توليد انبوه نرسيد.
Soltam يک کارخانهء بزرگ اسرائيلي است که هم در زمينهء توليدات نظامي و هم غيرنظامي فعاليت دارد. تجربهء نظامي اين شرکت، در زمينهء توليد سيستم هاي توپخانه، مسلسل و مهمات آنها مي باشد؛ اين کارخانه، زيرمجموعهء کمپاني نظامي Elbit مي باشد.
 

 

ویژگی ها این تانک :
کشور سازنده:اسراییل
کمپانی سازنده:MANTAK
وزن:
63 تن در مدل های Mark I و Mark II
65 تن در مدل های Mark III و Mark IV

درازا:
8.30 متر در مدل های Mark I و Mark II با حساب لوله توپ و 7.45 متر بدون حساب لوله.
9.04 متر در مدل های Mark III و Mark IV با حساب لوله توپ و 7.60 متر بدون حساب لوله.

پهنا:
3.70 متر در مدل های Mark I و Mark II
3.72 متر در مدل های Mark III و Mark IV

بلندی:
2.65 متر در مدل های Mark I و Mark II
2.66 متر در مدل های Mark III و Mark IV




موتور:
موتور دیزل V12 خنک شونده با باد AVDS-1790-6A با قدرت 908 اسب بخار ساخت کمپانی Teledyne Continental آمریکا در مدل های Mark I و Mark II موتور دیزل V12 خنک شونده با باد AVDS-1790-9AR با قدرت 1200 اسب بخار ساخت کمپانی Teledyne Continental آمریکا در مدل Mark III موتور دیزل V12 خنک شونده با آب GD883 با قدرت 1500 اسب بخار ساخت کمپانی General Dynamics در مدل Mark IV


گنجایش باک:
1100 تا 1400 لیتر در مدل Mark I
1400 لیتر در مدل های Mark II و Mark III و Mark IV

رنج عملیاتی:
500 کیلومتر در همه مدل ها

سرعت:
50 کیلومتر بر ساعت در مدل های Mark I و Mark II
60 کیلومتر بر ساعت در مدل Mark III
64 کیلومتر بر ساعت در مدل Mark IV



جنگ افزار ها:

یک توپ 105 میلیمتری خان دار Royal Ordnance L7 ساخت انگلیس که با نام L52 M68 نیز شاخته میشود با توانایی شلیک موشک های ضدتانک LAHAT در مدل های Mark I و Mark II و 2 تا 3 تیربار 7.62 میلیمتری 12 نارنجک انداز و یک خمپاره انداز 60 میلیمتری که در مدل Mark I در خارج از تانک و در مدل Mark II داخل تانک است

یک توپ 120 میلیمتری بدون خان MG251 ساخت IMI اسراییل با توانایی شلیک موشک های ضدتانک LAHAT در مدل Mark III و 3 تیربار 7.62 میلیمتری و 12 نارنجک انداز و و یک خمپاره انداز 60 میلیمتری که Mark II داخل تانک است

یک توپ 120 میلیمتری بدون خان MG253 ساخت IMI اسراییل با توانایی شلیک موشک های ضدتانک LAHAT در مدل Mark IV
یک تیربار سنگین 12.7 میلیمتری M2 Browning .50 و 2 تیربار 7.62 میلیمتری و 12 نارنجک انداز و و یک خمپاره انداز 60 میلیمتری که Mark IV داخل تانک است

 

مترجم :عادل خدر خوجه ، کپی بدون ذکر نام مترجم و لینک مطلب شراعا حرام می باشد

منبع :

ویکیپدیا
 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
وبگاه میلیتاری یکی از جامع ترین وب سایت های حوزه نظامی در ایران می باشد. این وبگاه کار رسمی خود را از شهریور ماه سال 92 آغاز کرد. همواره هدف و تلاش این وبگاه خدمت به حوزه نظامی کشور عزیزمان ایران بوده و وابسته به هیچ جناح و گروه خاصی نیست. از شما دعوت می شود با پیوستن به این وبگاه برای ما دلگرمی بزرگی باشید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 583
  • کل نظرات : 20
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 137
  • آی پی امروز : 211
  • آی پی دیروز : 281
  • بازدید امروز : 507
  • باردید دیروز : 961
  • گوگل امروز : 12
  • گوگل دیروز : 49
  • بازدید هفته : 10,042
  • بازدید ماه : 2,801
  • بازدید سال : 141,929
  • بازدید کلی : 5,084,918