loading...

میلیتاری (Military) |مقالات نظامی

جنگنده

آخرین ارسال های انجمن
عادل خوجه بازدید : 2896 پنجشنبه 09 اردیبهشت 1395 نظرات (0)
میگ۲۹ و سوخو۲۷  اولین جنگنده های نسل چهارم روسها بودند. این دو پرنده در اوائل و اواخر دهه ۱۹۸۰ وارد خدمت شدند و هدف تولید میگ۲۹ توسعه جنگنده ای برای مقابله با اف۱۶ و هدف طراحی سوخو۲۷ ساخت جنگنده ای برای مقابله با اف۱۵ بود. البته مانند همیشه روسها یک دهه بعد از امریکا جنگنده نسل چهارم خود را عملیات کردند  . ولی قبل از اینکه واقعا ببینم سوخو۲۷ و میگ۲۹ در مقابل اف۱۵ و اف۱۶ چه کارایی داشتند بهتر است اول به این مسئله نگاه کنیم که این دو جنگنده با  هم وطنان  خود چند چند بودند.
عادل خوجه بازدید : 3311 دوشنبه 30 فروردین 1395 نظرات (0)
اسرائیل در دهه ۱۹۶۰ اولین تجربه ساخت یک جنگنده را به دست  اورد. این تجربه مربوط به کپی جنگنده  میراژ ۳ با نام نشر بود. دست کم ۷۰ فروند نشر تولید شد که با همان موتور اترا ۹ کا سی میراژ تولید شد. در ادامه اسرائیل دست به توسعه  جنگنده  کفیر  زد. کیفر بر اساس  میراژ ۵ ساخته شد البته اسرائیل میراژ ۵ نداشت بلکه نقشه های ان را از طریق یک شرکت سوئیسی درگیر در برنامه میراژ ۵ به دست اورد.
عادل خوجه بازدید : 2530 جمعه 21 اسفند 1394 نظرات (0)
ميراژ 5 يك هواپيماي ضربتي مافوق صوت است كه در فرانسه و در خلال دهه 1960 توسط صنايع هوايي داسو طراحي شد و علاوه بر اين كشور در جند كشور ديگر هم توليد يا مونتاژ شد.
طرح اين جنگنده از سلفش يعني جنگنده موفق ميراژ 3 الهام گرفته شد و در اغاز خود يكي از نمونه هاي ميراژ3 به حساب ميامد اما بعدا از اين جنگنده چند نوع مختلف توليد شد.اين جنگنده وجود خود را مديون يشنهادي است كه از طرف نيروي هوايي رژيم صهيونيستي در سال 1966 به شركت داسو ارائه شد چون عملا بعد از پيشنهاد بود كه كار طراحي و نمونه سازي اين پرنده در اين شركت سرعت گرفت.
عادل خوجه بازدید : 3843 دوشنبه 17 اسفند 1394 نظرات (0)
در تاریخ 14 بهمن 1391 طبق اعلام قبلی ، هواپیمای موسوم به قاهر اف 313 با حضور مقامات نظامی (از وزارت دفاع و نیروی هوایی ارتش) رونمایی شد ، در حالی که فردی انتظار رونمایی از یک هواپیمای به پنهانکار را نداشت!
عادل خوجه بازدید : 2877 شنبه 01 اسفند 1394 نظرات (0)
در ۱۹۸۲ ؛ عراق در تلاش برای خریدن جنگنده ای بود که حرفی در برابر جنگنده های ایرانی داشته باشد و بتوان از ان استفاده گسترده کرد .عراق با فرانسه وارد مذاکره شد و درخواست خرید جنگنده میراژ F-1 از نوع EQ از فرانسه کرد .فرانسه موافقت کرد ولی اقدامی انجام داد که تعجب هر فرد نظامی و استراتژیست را بر می انگیزد .فرانسه ذکر کرد که خط تولید میراژ F-1 فی الواقع جا ندارد ولی میتوان به جای میراژ برای مدت محدودی به عراق جنگنده ضد کشتی داسو-برگه Super-Etendard قرض داد .
عادل خوجه بازدید : 2407 پنجشنبه 29 بهمن 1394 نظرات (0)
تلاش در شوروی برای دست یابی یک جت عمود پرواز تقریبا همزمان  با غرب در دهه ۱۹۵۰p اغاز  شد. در واقع شوروی در دهه ۱۹۵۰ دست به توسعه تخت های عمود پرواز زد . این تخت ها شبیه تخت خواب با یک خلبان بر روی انها بود که هدف ان تست ازمون های عمود پروازی بود. در مرکز این تخت یک موتور توربوجت تومانسکی ار دی ۹ بی ال  قرار داشت که نسخه ای از موتور میگ۱۹ بود. این تخت در سال ۱۹۵۶ پرواز کرد.
عادل خوجه بازدید : 2758 چهارشنبه 28 بهمن 1394 نظرات (0)
SU-30 SMیک هواپیمای جنگنده+4 چند منظوره توسط JSCدفنر طراحی سوخو برای نیروی هوایی روسیه توسعه یافته است.این مدل پیشرفته در واقع مشتق شده از خانواده فلانکر SU-30MK  است .
مدل SU-30MK هم اکنون در نیروی هوایی الجزایر,هند.اندونزی.جمهوری خلق چین.نیروی هوای سلطنتی مالزی.اوگاندا .ونزوئلاو نیروی هوایی ویتنام در حال خدمت میباشد. جنگنده SU-30SM مطابق با نیازهای نیروی هوایی روسیه توسعه وطراحی شده است وتوسط شرکت IRKUT در روسیه ساخته شده است.اولین سری جنگنده های SU-30SM که برای وزارت دفاع روسیه طراحی شد اولین پرواز خود را در سمپتامبر 2012 انجام دادند.
 
عادل خوجه بازدید : 2316 سه شنبه 27 بهمن 1394 نظرات (0)
سالها قبل از اینکه بریتانیا جنگنده ی عمود پرواز هاریر را بسازد نازیها در حال طراحی و ساخته جنگنده های عمود پرواز بودند. این هواپیماها باید سرعت و قیمت ارزان جنگنده های عادی را با مزیتهای یک هلیکوپتر ترکیب می کردند. بزرگترین مزیت هلیکوپترها این است که برای نشست و برخواست به باند نیاز ندارند.
عادل خوجه بازدید : 1927 سه شنبه 27 بهمن 1394 نظرات (0)
بر خلاف انتظار بیشتر مردم نیروی هوایی عربستان سعودی به یک نیروی پیشرو در زمینه عملیاتی کردن جنگنده های Euro fighter typhoon تبدیل شده است و اصرار دارد بر پیشرفت و بهره گیری از توانایی ها و سلاح های جدید حتی قبل از مشتریان اصلی ان در نیروهای هوایی کشورهای اروپایی . به نظر میاد تایفون های سعودی با مشارکت در حمله هوایی به داعش در سوریه و حمله هوایی به یمن دارای بیشترین ساعت پرواز جنگی دربین سایر دارندگان این جنگنده هستند که این یک موفقیت غیر منتظره اما مهم است . در ابتدا انتظار میرفت عربستان سعودی  یک مشتری اولیه برای این جنگنده اروپایی باشد همانطور که پیش از سابقه بکارگیری طولانی مدت از جنگنده های انگلیسی نظیر   BAE hawk, panavia tornado, BAC strikemaster را داشته است.
عادل خوجه بازدید : 1576 جمعه 16 بهمن 1394 نظرات (0)
در سال ۱۹۳۵ وزارت دفاع المان نیاز خود را به یک شکاری پیشرفته اعلام کرد. چندین طرح به وزرات دفاع پیشنهاد شد که دو عدد از انها طرحی با نام فوک ولف ۱۵۹ و دیگری طرحی با نام میشراسمیت ۱۰۹ بود.طی ارزیابی ها  در ۱۲ مارس  سال ۱۹۳۶ نیروی هوایی میشراسمیت ۱۰۹ را انتخاب کرد که بعدها تبدیل به بهترین شکاری نازی ها در جنگ دوم جهانی شد.
عادل خوجه بازدید : 1799 جمعه 09 بهمن 1394 نظرات (0)

جنگنده چند منظوره تک سرنشینه و تک موتوره داسا میراژ۲۰۰۰ اولین پرواز خود را در سال ۱۹۷۸ انجام داد و در سال ۱۹۸۲ وارد خدمت شد.طرح ساخت میراژ ۲۰۰۰ به اواخر دهه ۱۹۶۰ بر میگردد زمانی که فرانسه  به همراه انگلستان و المان به دنبال یک جنگنده تهاجمی بال متغیر بودند که البته در نهایت با خروج فرانسه از طرح ،دو کشور دیگر تورنادو را توسعه دادند.مدتی داسا بر روی طرح بال متغیر داخلی با نام میراژ جی کار کرد ولی در نهایت  این طرح نیز به نفع یک طرح جدید با بالهای سنتی دلتا شکل به کنار رفت.داسا در اواسط دهه ۱۹۷۰ بر روی طرحی با نام سوپر میراژ کار  میکرد  ولی این طرح بسیار پیچیده و گران قیمت بود ولی سرانجام از بهسازی و بازنگری در طرح سوپر میراژ، میراژ۲۰۰۰ متولد شد.

عادل خوجه بازدید : 10667 یکشنبه 27 دی 1394 نظرات (0)
داستان میگ۲۵ به امریکا بر می گردد زمانی که ارتش امریکا تصمیم یه خدمت  گیری طرح بمب افکن مافوق صوت ایکس بی ۷۰ را داشت  ،بمب افکنی که دارای  سقف پروازی بالای ۲۱۰۰۰ متر و سرعت بیش از ۳ ماخ بود تا در حریم  هوایی شوروی در ارتفاع بالا نفوذ  کند.
عادل خوجه بازدید : 1981 جمعه 04 دی 1394 نظرات (0)

در۱۷ دسامبر  سال ۲۰۰۹ میلادی کمپانی بوئینگ نسل جدید از اف۱۵ استریک ایگل با نام F-15SE سایلنت ایگل را به نمایش گذاشت که تلاشی برای کاهش سطح مقطعی اف۱۵ ایگل بود. اف۱۵ ایگل در دهه ۱۹۷۰ به عنوان  یک شکاری رهگیر  ساخته شد ولی در دهه ۱۹۸۰ به عنوان  یک جنگنده تهاجمی در نسخه استریک ایگل جایگزین اف۱۱۱ شد . اف۱۵ برد  زیاد و توان حمل تسلیحات بالای داشت  ولی یکی از بزرگترین مشکلاتش سطح مقطعی بزرگش بود که بیشتر به ورودی هوا  بزرگشت بر میگشت که امواج رادار را به باز می گردند. سطح مقطعی اف۱۵ ایگل در نسخه شکاری حدود ۲۰ تا ۲۵ متر مربع و در استریک ایگل حدود ۱۵ متر مربع است عملا عددی مشابه اف۴ فانتوم

عادل خوجه بازدید : 2663 جمعه 04 دی 1394 نظرات (0)
سروان خلبان باب پاردو (بازنشسته شده با درجه سرهنگ دومی) در طول جنگ ویتنام بیش از 132 ماموریت رزمی انجام داد. در طول این 132 ماموریت جنگی باب پاردو بر فراز ویتنام که در قالب گروه تاکتیکی هشتم انجام پذیرفت یک مورد بارز و برجسته وجود داشت. 
عادل خوجه بازدید : 2309 پنجشنبه 26 آذر 1394 نظرات (0)
کار روی یک طرح عمود پرواز به سالهای پایانی جنگ جهانی دوم در آلمان نازی بر میگردد. البته هیچ کدام از طرح های نازی ها از مرحله کاغذ فراتر نرفت. بعد از پایان جنگ از اوائل دهه ۱۹۵۰ هر دو قدرت به شدت به دنبال یک طرح عمود پرواز بودند چندین طرح در امریکا​ داد شد ولی هیچ کدام مناسب نبودند و تنها طرح های مفهومی بودند.
عادل خوجه بازدید : 1705 سه شنبه 24 آذر 1394 نظرات (0)

در سال 1961 ، شرکت مکدانل جنگنده F-4B جدید خود را که از ایالات متحده عازم پاریس جهت شرکت در پنجاهمین دوره نمایشگاه هوایی این شهر بود، به منظور توقف برای سوخت گیری از عمد در پایگاه یویلتن متعلق به ناوگان بازوی هوایی (هوادریا) بریتانیا فرود آورد تا جرقه دلبستگی به فانتوم را در دل افسران نیروی دریایی بزند.اما ریشه اصلی علاقه بریتانیا به فانتوم به پروژه جنگنده بمب افکن عمود پرواز P.1154 که توسط نیروی هوایی و دریایی این کشور پیگیری میشد بر می گردد.

عادل خوجه بازدید : 5682 دوشنبه 23 آذر 1394 نظرات (0)

مک دانل داگلاس اف/ای-۱۸ هورنت (به انگلیسی: McDonnell Douglas F/A-18 Hornet) جت جنگنده چندمنظوره فراصوت دوموتوره و تک سرنشینه‌ای است که در اواخر دهه ۱۹۷۰ بر اساس جنگنده آزمایشی وای‌اف-۱۷ توسط شرکت مک‌دانل داگلاس و نورتروپ برای استفاده در نیروی دریایی و تفنگداران دریایی آمریکا طراحی شد. این هواپیما هم توانایی نبردهای هوایی و هم قابلیت حمله به اهداف سطحی را دارد و مهمترین ماموریت‌هایی که برای آن تعریف شده شامل دفاع هوایی از ناوگان‌های دریایی، اسکورت جنگنده‌های دیگر، سرکوب پدافند هوایی دشمن، حملات ضربتی و بمباران اهداف زمینی و دریایی، ماموریت‌های برتری هوایی، رهگیری جنگنده‌ها و بمب‌افکن‌ها و موشک‌های دشمن، پشتیبانی نزدیک هوایی، و شناسایی هوایی می‌شود. اف-۱۸ برای انجام ماموریت شبانه‌روزی در هر نوع شرایط آب‌وهوایی طراحی شده و قابلیت سوخت‌گیری در هوا و فرود و پرواز از ناوهای هواپیمابر را دارد.

عادل خوجه بازدید : 2774 دوشنبه 09 آذر 1394 نظرات (0)
 
کشور ترکیه از دیرباز یکی از قویترین نیروی های هوایی جهان را داشته.نیروی هوایی ترکیه به ترکی استانبولی: Türk Hava Kuvvetleri بخشی از نیروهای پنج‌گانهٔ مسلح ترکیه است. این نیرو از شعبه‌های اصلی مسلح این کشور بوده و یکی از بزرگ‌ترین نیروهای هوایی در سطح جهان است. نیروی هوایی ترکیه با بیش از ۹۳۰  هواگرد ، پس از نیروهای هوایی ایالات متحدهٔ آمریکا و پادشاهی بریتانیا، سومین نیروی قدرتمند ناتو به‌شمار می‌رود.
عادل خوجه بازدید : 2110 سه شنبه 03 آذر 1394 نظرات (0)
نیروی رانش F-4E توسط دو موتور توربوجت General Electric J79-Ge-17 تامین میشود.وزن هر کدام از موتور ها در حدود 4000 پاند است. در شرایط آزمایشی در سطح دریا موتور J79-Ge-17 در حالت حداکثر توان بدون پس سوز به نیروی رانشی برابر با 11870 پاند و با حداکثر توان به همراه پس سوز به نیروی رانش 17900 پاند دست یافته است. این موتور اولین موتور هواپیمای ساخته شده در جهان با پره های استاتور متغیر در بخش کمپرسور بود. هوای پرفشار برای تامین نیاز سیستم تهویه هوای کابین از مرحله هفدهم کمپرسور موتور تامین میشود.
عادل خوجه بازدید : 2329 پنجشنبه 28 آبان 1394 نظرات (0)
قیاس سوخو۲۵ و ای ۱۰ بارها انجام شده زیرا این دو نقش های تقریبا نزدیکی در دو بلوک شرق و غرب داشتند .
با وجود اینکه اکثر افراد سوخو۲۵ و ای ۱۰ را  دارای  یک نقش می دانند ولی واقعیت این است این دو با دو تفکر کاملا جدا ساخته شدند در دهه ۱۹۶۰ کشوری های اروپایی شرقی سرگرم تولید تانک تی ۵۵ بودند . تانکی که  صدهزار عراده از ان تا دهه ۱۹۸۰ تولید شد و لقب پرتعداد ترین تانک جهان را به خود گرفت به صورتی که صدرعظم المان غربی زمانی گفت  ” در اروپای شرقی به سرعت تولید خودروی فلوکس واگن تی ۵۵ تولید میکنند”. در همان دهه سر کله تی ۶۲ و در دهه بعدی تی ۶۴ و تی ۷۲  پیدا شد.
عادل خوجه بازدید : 2780 چهارشنبه 27 آبان 1394 نظرات (0)
جنگنده F-4E یه جنگنده چند منظوره مافوق صوت با قابلیت انجام عملیات بر ضد اهداف زمینی دریایی وهوایی در تمام شرایط آب و هوایی است.
خدمه به صورت پشت سر هم و در کابین هایی جداگانه قرار گرفته اند. کاناپی از جنس طلق ضخیم وشفاف است که به صورت پنوماتیک تا زاویه 53 درجه باز می شود.
عادل خوجه بازدید : 2325 سه شنبه 26 آبان 1394 نظرات (0)
شاید یکی از جذاب ترین  هواگرد های روسها سوخو۴۷ برکوت باشد . پرنده سیاه با بالی رو به جلو که البته هرگز عملیاتی نشد . با وجود تمامی عنوان ها و تیتر های عوام پسند در بسیاری از مجلات و سایت ها علمی  ولی واقعیت این است که سوخو۴۷ هرگز قرار نبود عملیاتی باشد و تنها یک اثباتگر فناوری بود.
عادل خوجه بازدید : 1638 دوشنبه 25 آبان 1394 نظرات (0)
 F-4E یک جنگنده چند منظوره به منظور در گیری با اهداف سطحی و هوایی است و دارای  بیشترین تنوع در بین سایر مدل های تولید شده جنگنده فانتوم F-4 است که مشخصه اصلی آن توپ 20 میلی متری m61A1  نصب شده در زیر دماغه است.
 
عادل خوجه بازدید : 2261 چهارشنبه 15 مهر 1394 نظرات (0)

تا اواسط سال 2001 به نظر می رسید که شناسه ی X-39  به هیچ پروژه ای اختصاص نیافته  , اما گزارشاتی دریافت شد مبنی بر اینکه این شناسه برای پروژه ای مربوط به لابراتورا تحقیقاتی نیروی هوایی AFRL  رزرو شده است . به نظر می رسد که این شناسه برای هواپیمای اثبات گر کوچک مقیاس و بی سرنشینی تحت برنامه ی " هواپیمای با فناوری پیشرفته ی آینده " FATE  در نظر گرفته شده است , که توسط لابراتوار Wright در دایتون واقع در اوهایو حمایت می شود .

عادل خوجه بازدید : 2707 جمعه 10 مهر 1394 نظرات (0)

ایران در سال ۱۳۶۸ ، ۲۴  فروند میگ ۲۹ را از شوروی دریافت کرد که شامل  ۱۸ فروند نسخه تک سرنشینه و ۶ فروند میگ۲۹ یو بی آموزشی بود . نسخه تحویلی به ایران نسخه صادراتی میگ۲۹ A بود که در ان زمان نیز تنها نسخه تولید میگ ۲۹ بود و با تمامی مشکلات نسخه پاییه A  تنها گزینه ایران برای این جنگنده بود.

عادل خوجه بازدید : 6029 سه شنبه 07 مهر 1394 نظرات (0)
 
در این مقاله به جنگنده های عملیاتی در نیروی های مسلح ایران می پردازیم.شایان به ذکر است هیچ کدام از اعداد و ارقام که در مورد جنگنده های ذکر شده از جمله ​ناوگان غربی عدد دقیقی نیستند زیرا معلوم نیست طی جنگ چند فروند انها از دست رفته باشد و تمام اعداد بر اساس گفته منابع معتبر و بزرگ غربی و برخی  منابع داخلی نوشته شده و نشانده واقعیت محض در نیروی هوایی ارتش و سپاه پاسدران نیست.
عادل خوجه بازدید : 1654 دوشنبه 06 مهر 1394 نظرات (0)

در سال 1986 ، پروازهای شبانه 4 فروندی تبدیل به یکی از اصلی ترین کاربردهای فراگ فوت در افغانستان شد.در این ماموریت ها ابتدا یک هواپیما که به بمب های منور SAB-100 و SAB-250 مجهز شده بود ، بمب ها را در ارتفاعی بالاتر از دیگر هواپیماهای دسته پروازی در منطقه هدف رها می کرد ؛ این بمب ها که به چتر کاهنده سرعت برای افزایش مداومت پرواز مجهز بودند هدف را برای دیگر هواپیماهای دسته پروازی مشخص می کردند.

عادل خوجه بازدید : 14762 یکشنبه 29 شهریور 1394 نظرات (0)

در این مقاله تلاش می‌شود تا نگاهی به کارایی سوخو ۳۰ و قیاسی کوتاه بین ان با جنگنده‌های مشابه انجام شود که دست کم از  نظر ماموریتی به ان نزدیک هستند ولی لازم است خواننده این مقاله قبل از خواندن مقاله برای اشنایی بیشتر با سوخوی۳۰ به مقاله در همین سایت در مورد تاریخچه و مدل های مختلف سوخوی ۳۰ نظری بیندازید (برای خواندن این مقاله اینجا را کلیک کنید).

عادل خوجه بازدید : 10867 چهارشنبه 18 شهریور 1394 نظرات (0)
 
سوخوی30 ام (Su-30M) یک جنگنده چندمنظوره ی دونفره است که به طور کامل با جنگنده ی لاکهید مارتین F-15E ایالات متحده برابری می کند. مدل MK نوع ویژه ی صادراتی این جنگنده است. سوخوی30 یک مدل توسعه یافته از خانواده ی جنگنده های موفق سوخوی27 (فلانکر) است که توسط دفتر طراحی سوخو در مسکو به انجام رسیده و به وسیله ی شرکت ایرکوت (IRKUT) تولید شده است. 
عادل خوجه بازدید : 2037 چهارشنبه 18 شهریور 1394 نظرات (0)

در جنگ افغانستان کنترلر های شکاری خط مقدم که عموماً همراه با نیروهای زمینی در منطقه مستقر می شدند نه تنها موقعیت هدف و میزان خسارت وارده بعد از بمباران که میزان کارایی هر نمونه از تسلیحات - به ویژه سلاح های تازه تحویل شده - بر علیه اهداف مختلف را نیز تحلیل و به اسکادران گزارش می کردند.

عادل خوجه بازدید : 2553 سه شنبه 06 مرداد 1394 نظرات (0)
 
مرگ نابهنگام "کندی" و آغاز حکومت "لیندون­ جانسون" سرآغاز بهبود روابط ایران و ایالات متحده آمریکا در تمام زمینه ها ، بخصوص در حوزه مبادلات تجاری بشمار می رفت . پهلوی دوم در دوران حکومت "جانسون" دو بار در سال­های 43 و 47 به طور رسمی از ایالات­ متحده آمریکا بازدید نمود و مورد استقبال قرار گرفت. اما به رغم گرمی روابط  مابین "محمدرضا " و "پرزیدنت ­جانسون" ، دو کشور ، بر سر خرید جنگ افزار ، اختلاف نظرهایی زیادی داشتند، چرا که  علاقه  وی برای خرید تسلیحات مدرن ، تقریباً پایان­  ناپذیر محاسبه شده بود .
عادل خوجه بازدید : 1667 دوشنبه 05 مرداد 1394 نظرات (0)

بدون شک ، جنگنده / بمب افکن F-4 ، یکی از شاهکارهای خلقت صنعت هوانوردی نظامی بشمار می رود . برای کسانی که از عالم هوانوردی سررشته ای ندارند ، F-4 ، کلمه ای غریب است  ، اما فانتوم را همه می شناسند . شهرت و محبوبیت این واژه ، به حدی است که در گفتگوهای عامیانه و کوچه بازاری ، نیز جایی برای خود ، دست و پا نموده است . 

عادل خوجه بازدید : 2764 پنجشنبه 17 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

اف-۱۵ ایگل (عقاب) جنگنده آمریکایی است که برای برتری هوائی به سفارش دولت آمریکا (برای نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا و گارد ملی هوائی) طراحی و ساخته شده‌است. این هواپیما را شرکت مک‌دانل-داگلاس که اکنون بخشی از شرکت بوئینگ است می‌ساخت. اف-۱۵ جنگنده اصلی آمریکا برای مراقبت از مرزهای هوائی این کشور است.

عادل خوجه بازدید : 3138 سه شنبه 25 فروردین 1394 نظرات (0)

طیف وسیع سلاحهای قابل حمل توسط فانتوم اف 4

در طی چهار دهه  خدمت در ارتش آمریکا، فانتوم تمامی وظایف جنگی که بر عهده اش نهاده شد به انجام رساند و هنوز در برخی کشورهای دنیا همچون نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به خدمت خود ادامه می دهد. شهید دوران از بهترین خلبانان این نوع جنگنده در دنیا محسوب می شد که قادر بود این هواپیما را در مرزهای توانایی اش به خدمت درآورد.

عادل خوجه بازدید : 10180 سه شنبه 18 فروردین 1394 نظرات (0)

جنگنده اف-۸ کروسیدر (Crusader به معنای جنگجوی صلیبی) جنگندهٔ تک موتورهٔ فراصوت برتری هوایی ناونشین بود که به وسیلهٔ شرکت ووت (Vought) برای نیروی دریایی ایالات متحدهُ آمریکا و تفنگداران دریایی ایالات متحده آمریکا ساخته شد تا جایگزین اف۷یو کاتلس شود.

عادل خوجه بازدید : 13990 سه شنبه 16 دی 1393 نظرات (0)

هواپیمای میگ 31 موسوم به فاکس هوند (سگ شکاری) در کنار خانواده فلانکرها ستون فقرات نیروی هوایی فدراسیون روسیه را تشکیل می دهد.این هواپیما که قادر به ارتقا در نسل 5 نیست در یکی از پایگاه های هوایی غیرفعال روسیه یا موسوم به گورستان هواپیما ها رها شده،همانطور که در تصویر مشاهده میکنید لاشه یکی از مدل های اولیه این هواپیما در یکی از گوشه های این گورستان قرار دارد ،این هواپیما در دوران اتحاد جماهیر شوروی وارد خدمت شد ولی در نهایت پس از خدمت سرانجام به این گورستان منتقل شده است و انتظار سرنوشت خود را می کشد.البته تنها مدل های اولیه فاکس هوند غیر عملیاتی هستند ،نسخه میگ 31 اس (Mig 31s) همانچنان در حال خدمت برای فدراسیون روسیه هست.

عادل خوجه بازدید : 3592 شنبه 15 شهریور 1393 نظرات (0)

پرنده شناسایی تاکتیکی RF-4G

هنگامی که ویت مین ها در سال 1960 برای تسلط بر ویتنام جنوبی ، دست به حملات پراکنده علیه ویتنام جنوبی زدند ، ایالات متحده به درخواست حکومت وقت ویتنام جنوبی ، مبنی بر ارسال کمک نظامی پاسخ مثبت داد . بدنبال این مساله ، چند صد کارشناس نظامی آمریکایی برای آموزش ارتش ضد کمونیست ویتنام جنوبی به منطقه اعزام شدند . با این وجود ،این نبرد طی سالها بتدریج به یک نبرد تمام عیار و فرسایشی  مبدل گشت . اما وقتی مبحث بازدارندگی در مقابل حملات پراکنده ویت مین ها پیش کشیده شد ، این فانتوم ها بودند که درسراسر دهه  60 میلادی بعنوان یک عامل مهم در کند وخنتثی نمودن حملات شمالی ها نقشی پررنگ را ایفا کرده  و ثابت نمودندکه یکی از موثرترین عوامل در برتری آتش واحدهای زمینی بشمار می آیند . اما در این میان ، آنچه که بطور نسبی از اجرای حملات هوا به زمین مهم تر و صد البته ناشناخته تر بشمار می آمد.

عادل خوجه بازدید : 3965 جمعه 07 شهریور 1393 نظرات (0)

یوروفایتر تایفون (Eurofighter Typhoon) یک جت جنگنده چندمنظورهٔ دوموتوره با کانارد و بال دلتا است. این هواپیما توسط کنسرسیومی اروپایی متشکل از سه شرکت بی‌ای‌ئی سیستمز، ای‌ای‌دی‌اس و آلنیا آئروناتیکا طراحی و ساخته می‌شود. این پروژه توسط نتما (NETMA، یوروفایتر ناتو و آژانس مدیریت تورنادو) که به عنوان مشتری اصلی فعالیت می‌کند مدیریت شد.

تعداد صفحات : 2

درباره ما
وبگاه میلیتاری یکی از جامع ترین وب سایت های حوزه نظامی در ایران می باشد. این وبگاه کار رسمی خود را از شهریور ماه سال 92 آغاز کرد. همواره هدف و تلاش این وبگاه خدمت به حوزه نظامی کشور عزیزمان ایران بوده و وابسته به هیچ جناح و گروه خاصی نیست. از شما دعوت می شود با پیوستن به این وبگاه برای ما دلگرمی بزرگی باشید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 583
  • کل نظرات : 20
  • افراد آنلاین : 8
  • تعداد اعضا : 137
  • آی پی امروز : 142
  • آی پی دیروز : 281
  • بازدید امروز : 363
  • باردید دیروز : 961
  • گوگل امروز : 7
  • گوگل دیروز : 49
  • بازدید هفته : 9,898
  • بازدید ماه : 2,657
  • بازدید سال : 141,785
  • بازدید کلی : 5,084,774